Bid, Luister, Leef

AfbeeldingBid luister leef, is niet een boek wat je leest, maar wat je doet. Ik gebruik het dagelijks voor mijn stille tijd met God. In de weken voor Kerst heb ik deze vorm van bidden ontdekt, door de speciale (dunne) editie voor adventstijd (zie recensie bij Boekenmening). Wat heeft dit boek, dat ik erdoor gegrepen ben? Het is het besef dat je niet alleen staat in het zoeken naar God. Dat komt niet alleen omdat er van het boek duizenden exemplaren zijn verkocht, of omdat er gebeden wordt volgens een oude kloostertraditie, maar ook omdat elke dag iets vertelt over een gelovige (al dan niet bekend), die in de eeuwen voor ons geleefd heeft. Bovendien zijn de teksten in het boek zo weergeven, dat het ook in groepen gebruikt kan worden.  Teksten die vet gedrukt zijn, kunnen samen hardop gezegd worden. Wat ik verder zo bijzonder vind, is dat het meer woorden geeft aan je gebed.

In dit gebedenboek zijn drie soorten gebeden opgenomen, een ochtend, middag en een avondgebed.  Verreweg de meeste ruimte gaat naar de ochtendgebed. Voor elke dag van het jaar een richtlijn voor tijd met God, om te bidden, naar Hem te luisteren en vervolgens te leven met Zijn zegen.   Elke dag heeft hetzelfde principe, vaste openingswoorden, een uitspraak die als een mantra meerdere keren terugkomt, een gedeelte uit de psalmen, dat als het ware al een gebed is. Bovendien wordt er voor elke dag een verschillend gebedsonderwerp aangedragen. Dat vind ik wel praktisch, zo bidt je niet steeds voor dezelfde mensen, maar komen collega’s, buren, familie, kerk, de wereld, je vrienden en je persoonlijk leven aan bod. In  de leidraad voor het ochtendgebed is ruimte voor zingen, stilte en Bijbellezing(en). Achterin het boek staan suggesties voor liederen en er is een bijbelleesrooster voor 2 jaar. Dat vind ik persoonlijk wel een nadeel van dit dikke boek, je slaat regelmatig heen en weer. In het dunne boekje voor advent, stonden de te lezen Bijbelgedeeltes gewoon in de liturgie.

Er is maar één tekst voor het middaggebed en voor elke dag van de week is er een avondgebed.  Het is wel wennen dit liturgisch bidden.  Hoewel je  ene kant steeds andere woorden krijgt voor je gebed en het verrijkend is, zijn er ook momenten dat ik denk,  wat moet ik met deze woorden?  Het is dan  vaak maar een zinnetje dat je inspireert en waar je de dag mee in gaat. Het zal elke keer weer anders zijn, daarom is dit boek toch vijf sterren waard,  om te lezen, te gebruiken en te herlezen, een must have!

_____________________________

Mijn waardering: *****

Bid Luister Leef – Rick Timmermans en Heleen Dekens | Uitgever: Plateau 2012 |  ISBN 978 90 5804 0749 | 672 blz. € 34,95

Binnenkort verschijnt er ook een paperbackeditie Bid Luister Leef onderweg € 19,95 Kijk bij uitgever Vuurbaak om het een week uit te proberen.

2 thoughts on “Bid, Luister, Leef”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s