Boekbespreking in de kerk

Een tijdje geleden hebben we als moeders in de Koningskerk nagedacht over hoe we meer inhoud aan onze maandelijkse bijeenkomsten konden geven. Sinds een jaar komen we op woensdagochtend bij elkaar. Gezellig koffie drinken, even bij kletsen en dan praten over een thema uit een boek of uit de Bijbel. We sluiten af met gebed voor onszelf, de gezinnen, kinderen, vrienden, werk en dergelijke. De ontmoetingen zijn ongedwongen, bemoedigend en zorgen ervoor dat we elkaar beter leren kennen. Maar na een keer of tien was het duidelijk dat we  meer structuur, dan wel diepgang willen. De makkelijkste manier om dat te bereiken, is samen hetzelfde boek te lezen.

Stapeltje inspiratie voor de moederkring. Welk boek kiezen we bij de koffie?

Een maand geleden heeft iedere moeder haar favorieten uit de boekenkast getrokken en hebben we een leuke uitwisseling gehad van heel veel boekentips op het gebied van (geloofs)opvoeding. Uiteindelijk is de keus gevallen op ‘Woorden die kinderen moeten horen’ van David Staal.

9063535430‘Woorden die kinderen moeten horen’ onderstreept het feit dat woorden belangrijk zijn, dat je kinderen ermee kunt opbouwen, maar ook afbreken en kapotmaken. Kinderen zijn extra gevoelig voor woorden. David Staal realiseert zich dat en daarom wil hij woorden doorgeven die er toe doen. Hij heeft onderzoek gedaan en kwam tot zeven kernzinnen, die kinderen moeten horen als basis voor hun verdere leven. Het boek van David Staal heeft geweldige recensies gehad. Het is laagdrempelig, geen moeilijke termen, herkenbare voorbeelden, kort en kernachtige boodschap in zeven hoofdstukken met achterin gespreksvragen voor persoonlijk gebruik voor je eigen kinderen of als je op andere manier te maken hebt met kinderen, door werk of in clubverband en tot slot ook een handleiding voor kringbijeenkomsten. Het is geschreven door een christen en er staan ook voorbeelden uit de Bijbel in, maar het boek is niet ‘prekerig’. Kortom geschikt voor onze kring waar ook moeders met een andere levensovertuiging welkom zijn.

De keuze was gemaakt. Wat we ons niet gelijk hadden gerealiseerd toen we kozen voor een boek dat uitgegeven was in 2008, was dat het niet meer overal verkrijgbaar was. De grootste boekenwebsite gaf dat aan. Toen we het gingen navragen bij de christelijke boekhandel krijgen we dezelfde reactie: ‘niet op voorraad’/ ‘niet meer leverbaar’. Wel jammer wat verschillende boekverkopers bevestigden onze keus: echt een aanrader! We dachten al aan kopiëren maar dat hoort natuurlijk niet. Misschien was er een legale manier en konden we bij de uitgever een print on demand vragen. Ik heb de uitgever Jongbloed gebeld en opeens bleek in hun kelder nog een stapeltje te liggen. Dat stapeltje hebben we uiteindelijk aangeschaft.

Vandaag hebben we het eerste hoofdstuk besproken: “Ik geloof in je” We waren allemaal enthousiast over het boek, de praktische tips die er in staan om het zelfvertrouwen van kinderen te laten groeien. Het was ook leuk om met elkaar na te denken over de positieve eigenschappen van onze kinderen en God daarvoor te danken. Volgende maand gaan we verder met “Je kunt op mij rekenen”.

Woorden die kinderen moeten horen als basis voor hun verdere leven – David Staal | Uitgeverij Medema (onderdeel van Jongbloed) | ISBN 978 9063 535438