Recensie Later (actieboek)

actieboek Later‘Toen Ben Vervoort zes jaar en drie weken oud was, verdween zijn moeder.’

De eerste regel van het verhaal in ‘Later’ en beschrijft hoe vader en zoon het moeten redden zonder een vrouw. Een mannenhuishouden, waarbij niet veel gezegd wordt, maar wel gerookt, waar Ben zelf zijn bedtijd kan bepalen, waar de vader uiteindelijk meer leert koken dan alleen maar pap. Bovendien is er  tijd en ruimte voor een echte mannenklus; namelijk het opknappen van een oude Volkswagen bus. Het jarenlange project bevestigt de band tussen vader en zoon. Als de klus klaar is, gaan ze er mee op pad. Nog steeds stoere mannendingen; kamperen, leren vissen met alleen een lijn, barbecueën,  vogels en sterren bestuderen. Het verhaal staat in schril contrast met de proloog, waarin moeder nog wel een rol speelt, waar de liefde vanaf stroomt, ook door het verhaal wat ze voorleest. Geen wonder dat ze wordt gemist, dat vader en zoon verlangend uitkijken naar later, als ze terug komt.

Later is zo’n woord dat zo makkelijk kan worden gezegd en juist in dit verhaal zo’n verwachtingsvolle klank krijgt. Voor je het weet is het later, dan is Ben een volwassen man met een bijna burn-out, die het even rustig aan moet doen. Dan heeft hij tijd om met zijn vader de reis te maken, die hij steeds uitgesteld had tot later.

Lisette van de Heg kan veel zeggen in een klein boek. De manier waarop ze de gelijkenis van de verloren zoon verwerkt in dit boekje onderstreept mogelijkheid van later. Trefzeker schets ze met weinig woorden de scènes in het verhaal. Zo gebruikt ze bijvoorbeeld de historische televisie-uitzending over de maanlanding om het verhaal te dateren.  Metaforen zoals vogels voor vrijheid, kijken naar sterren voor iets wat onbereikbaar is, doen de rest. De stiltes die voorkomen in de gesprekken, worden soms nog extra benadrukt door de witruimte tussen de regels. Het verhaal houdt iets mysterieus. Niet alleen door de vraag wat er met de moeder van Ben is gebeurd. Ook de karakters van Ben en zijn vader zijn niet vastomlijnd. Dat is knap want zo zullen verschillende lezers er iets mee kunnen. Ik zelf was daardoor wel verrast door de brief die Ben van zijn vader heeft gekregen. Een toegift die de uitgever op de website heeft geplaatst. De vader klonk heel anders dan dat ik het me had verbeeld. Maar goed, dat toon het schrijverstalent van Lisette van de Heg. Later is een boek met passie, erg mooi.

Later is het actieboek in de week van het Christelijke Boek en krijg je cadeau bij de Christelijke boekhandel als je een ander boek koopt van tenminste € 12,50.

Ben jij benieuwd naar later?

____________