Aanrader: Durf te leven

14011_durf-te-leven_smallMooie timing, het verschijnen dit prachtige vormgegeven boekje  ‘Durf te leven’. Vorig jaar in de zomer raakte Mirjam van der Vegt betrokken bij een ernstig auto-ongeluk, terwijl ze samen met haar gezin op vakantie wilde gaan naar Kroatië. Het confronteerde haar met een hele heftige emotie; angst. Terwijl juni in het teken staat van de maand van het spannende boek, verwerkt Mirjam haar eigen avontuur en angsten in dit boekje om juist meer ontspannen in het leven te staan.

Mirjam van der Vegt is schrijfster en personal coach. Dat is goed te merken in dit boekje. In het begin van elk hoofdstuk vertelt Mirjam van der Vegt stukje bij beetje haar eigen verhaal. Dat kan ze als geen ander. Hoewel ik weet hoe het afloopt, hoor ik toch een geweldige spanning in haar zinnen, zodat ik haast letterlijk naast haar in de auto zit en het ongeluk opnieuw mee beleef.  Vervolgens komt in elk hoofdstuk een stuk feitelijke informatie over de emotie angst. Over wat ons bang maakt, wat angst met ons doet en hoe we daarmee om kunnen gaan. Het viel me op, hoe angst te maken heeft met levensvragen. Angst brengt je dicht bij de kern van je bestaan.  Verder maakt Mirjam ook duidelijk dat er achter elke angst een verlangen zit. Nooit eerder ben ik me zo bewust van de waarheid dat liefde alle angst verdrijft. Elk hoofdstuk heeft opdrachten. Dat zorgt voor een stuk bezinning rondom je angsten, maar geeft ook handvatten om je leven bewust te leven. In ‘Durf te leven’ zie je principes voor rust en meditatie, die Mirjam van der Vegt heeft geïntroduceerd in haar stiltelijn. Elk hoofdstuk sluit af met een bijbelverhaal. De schrijfster moedigt ook niet-gelovigen aan om de bijbelteksten te lezen, ‘je hoeft niet per se een gelovige te zijn’. Aan de andere kant steekt ze haar passie voor God niet onder stoelen of banken:

‘Als je speurt naar het leven, kom je deze onuitputtelijke Bron van liefde ongetwijfeld tegen. En als je Hem niet tegenkomt, raad ik je aan naar Hem te zoeken. Er is niemand die meer over liefde en verbondenheid kan leren, dan Jezus.’ (blz 62.)

Durf te leven is meer dan een zelfhulp boek voor bange mensen. Met persoonlijke teksten, mooie citaten en concrete opdrachten is met vooral een stimulans om bewust te leven. Ik vind die zoektocht meer dan de moeite waard!

_________________________________________________

Durf te leven – Mirjam van der Vegt | Boekencentrum (2014) 128blz

2 gedachten over “Aanrader: Durf te leven”