Het magische schot in Rio

arjen-robben-rioEen schot in de roos, dat is het in elk geval, dit kinderboek ‘Arjen Robben en het magische schot in Rio’, wat ik voor slechts 4,95 heb gekocht. Ongelofelijk hoe kinderen al maanden van te voren de spannende voetbalduels in Brazilië bij elkaar wisten te bedenken. Want tot nu toe zijn er opvallende overeenkomsten tussen de beschreven WK-wedstrijden en het echte spel dat iedereen in zijn greep heeft. Nederland wint de eerste wedstrijd tegen Spanje, maar ook in het verhaal scoort Spanje het eerste doelpunt. Op pagina 44 lezen we “Oranje plaatste zich al voor de volgende ronde na twee overwinningen”. De achtste finale is in het boek weliswaar tegen Italië (in plaats van Mexico) maar deze zin zou zo uit een live verslag kunnen komen:

“Het is bijna het einde van de wedstrijd en het staat nog steeds 1-1. Dan wordt er een overtreding gemaakt op Arjen. Hij kijkt op de klok en ziet dat de blessuretijd al aan de gang is” (blz51) En dan de beslissende goal: ‘Nederland staat voor met 2-1. Iedereen is door het dolle heen. ‘Wie had dat nog gedacht?’ roept de bondscoach verbaasd. Als het eindsignaal klinkt, is Nederland door naar de kwartfinale…”

Het belooft een spannende kwartfinale te worden. Als het boek gelijk heeft, komt er voor Oranje vanavond een verlenging…

Maar er is meer dan voetbal in het magische schot in Rio. Het boek is een bijzonder project van onder andere de Stichting Lezen en Schrijven. Deze stichting zet zich in om laaggeletterdheid in Nederland structureel op te lossen. Samen met FC Groningen in de Maatschappij zijn ze het project Boekestafette gestart. In samenwerking met uitgeverij Kluitman en kinderboekenschrijver Fred Diks wordt een serie van drie boeken over voetballer Arjen Robben uitgegeven. Leerlingen uit groep 7 en 8 schrijven met hun klas de hoofdstukken voor deze boeken. Zo beleeft Arjen Robben allerlei avonturen tijdens het WK in Brazilië. Lezen wordt een leuke manier om meer van Brazilië te ontdekken.

20140705-163616-59776320.jpgBovendien is er een geweldige app bij het boek ontwikkeld, die er voor zorgt dat de toch al kleurige tekeningen in het boek nog meer tot leven komen. Zo kunnen lezers een kijkje nemen in een hotel in Brazilië, plattegronden van de stad zien, een filmpje bekijken van het carnaval en door Arjen Robben persoonlijk worden toegesproken. Er zijn ook nog filmpjes en geluidsfragmenten die we niet hebben ontdekt, omdat we die pas na het WK kunnen bekijken. Wij hebben thuis het boek voorgelezen en daarvan genoten. Het is best een pittig boek om zelf te kunnen lezen.

__________________________________

Arjen Robben en het magische schot in Rio – Fred Diks | Uitgever Kluitman (2014)