Bijsluiter bij de Boekenapotheek

In De Boekenapotheek aan de Seine, zijn boeken als medicijn voor het gemoed van de lezer. Daarom lijkt het niet meer dan logisch dat er een bijsluiter wordt geschreven voor deze roman van Nina George:

Voor wie is de Boekenapotheek bestemd:

Werkzaam tegen acute vormen van heimwee naar zomers in Zuid-Frankrijk. Bij ongepaste schuldgevoelens wanneer men twee mensen tegelijk liefheeft. Goed voor rouwverwerking en waarschijnlijk ook bij twijfels over een vaarvakantie,

Bestanddelen:

Franse vormelijkheid, mooie oneliners over boeken en andere boekenfeitjes. Twee liefdesverhalen met passie en heel veel zelfonderzoek. Hoge mate van bloemrijke omschrijvingen van de keuken en de natuur in Frankrijk. Klein beetje humor op nautisch gebied.

Waarschuwing voor bijwerkingen:

Bij het begin van de kuur kan elk gewenst aantal bladzijden worden gelezen. Ergens halverwege dosering afbouwen, anders bestaat de kans op misselijkheid en braakneigingen (teveel blootstelling aan het gevoelsleven van de hoofdpersoon). Gevaar bestaat dat het boek niet wordt uitgelezen, als de dosering niet tijdig is aangepast. In geval van rouwverwerking kuur afmaken, troost komt altijd aan het einde. Verhoogd risico voor een verlangen naar een vaarvakantie door Frankrijk.

Wanneer mag u de Boekenapotheek niet lezen:

Wanneer u gevoelig bent voor allergische reacties bij ontrouw en een post-moderne levensvisie. Hoeveelheid vloeken zijn op één hand te tellen.

Verpakkingsvorm:

Zowel in paperback als ebook. Geen eenduidige internationale omslag en titel.

Mijn leeservaring:

9789021810034Wat had ik me verheugd op dit zomerboek. Toen ik eenmaal door het eerste ‘monsieur’ en ‘madame’ heen was, kreeg ik al gauw plezier in oneliners zoals ‘een boek bederft niet enkel en alleen omdat het een paar jaar oud is’. Ik ontdekte een prachtig ontluikend liefdesverhaal van twee vijftigers. Bovendien is Jean Perdu een gepassioneerde boekverkoper; “de juiste romans combineren met het bijbehorende leed, dat is de manier waarop ik boeken verkoop’. Maar goed beschouwd staat het leven van Jean Perdu  al twintig jaar in de parkeerstand. Het is dat hij zijn buurvrouw moet helpen met een tafel en dat daarin de brief ligt van zijn oude vriendin, die hem twintig jaar geleden heeft verlaten. Hij heeft die brief nooit durven lezen. Als hij dat wel doet, zorgt dat voor actie. Hij maakt de trossen los van zijn boekenschip in Parijs en vertrekt naar het Zuiden. De schoonheid van het varen, de avonturen in de sluis, het feit dat Jean Perdu zijn boete bij de waterpolitie met boeken wil betalen, is allemaal grappig herkenbaar. Er zijn ook nog andere mensen aan boord en  zo krijgt het verhaal in elke haven een andere draai. De spanning is overigens dan al helemaal uit het verhaal verdwijnen. Het herontdekken van het leven voor Jean Perdu is een lange weg en ik heb het boek meerdere keren opzij gelegd. Af en toe zijn er ook fragmenten van het reisdagboek van Manon, de oude liefde van Jean. De manier waarop zij in het leven stond vond ik echt misselijkmakend. Ik ben n eenmaal een voorstander van liefde en trouw. Dat neemt niet weg dat er mooie dingen worden geschreven over liefhebben en geliefd worden. Wat me bijzonder raakte was  het  citaat wat ik deelde op de dag van nationale rouw:

“Al die liefde, al die doden. Al die mensen uit ons leven. Zij zijn de rivieren die de zee van onze ziel voeden. Als wij hen niet meer herinneren, zal ook de zee opdrogen”.

Wat Nina George ons leert over verwonde tijd, een tussenwereld tussen het einde en een nieuw begin, is waardevol. Wat dat betreft is het een mooi boek voor iedereen die in rouw is. Het leven gaat niet van het ene stadium in het andere, bij sommigen duurt dat 20 jaar of een lange zomer. Maar mede door de zweverige levensinstelling en het goedpraten van overspel is het voor mij niet het zomerboek van 2014 geworden.

De Boekenapotheek aan de Seine – Nina George | Luitingh-Sijthoff (2014)

Zou de Boekenapotheek aan de Seine een goed medicijn voor je zijn?

4 thoughts on “Bijsluiter bij de Boekenapotheek”