Smoske de neushoorn die er geen zin in had

9913963397154508Vandaag is dierendag en daarom heb ik zin om te bloggen over Smoske. Toen  ik  een tweet over Smoske voorbij zag komen, prikkelende de titel ‘Smoske de neushoorn die er geen zin in had’ mijn nieuwsgierigheid. Ik dacht dat het een prentenboek was. Tot mijn verbazing bleek het een debuut te zijn van Michiel Kamphuis, die een hilarisch verhaal maakte over de zomer dat hij werkte op de ANWB-alarmcentrale.

Een verhaal waar de realiteit van gestrande vakantiegangers gemixed wordt met een flinke dosis fantasie en wel zo dat je op een gegeven moment denkt dat het echt gebeurd is. Het is namelijk de zomer van 2006. De zomer van de WK-finale in Berlijn waarbij Zinédine Zidane, na een kopstoot met een rode kaart het veld moet verlaten. In Smoske, de neushoorn die er geen zin in had, kom je erachter wat Zidane nu werkelijk bezielde.  Zinédine Zidane is niet de enige met een bekende naam in het verhaal van Smoske. Zo zoekt Peter R. de Vries een nieuwe uitdaging, maar blijkt hij vooral mensen te ondervragen met een camera, op zoek naar de zwaarste jongen ooit.

Maar het boek is vooral het verhaal van Smoske, de neushoorn. Michiel Kamphuis laat ons steeds in de goedaardige dikhuid kruipen en zo ontdekken we de emoties van het vriendelijke beest. Al lezend kun je niet anders dan verliefd op hem worden. Natuurlijk wil hij niet opgesloten zitten in een trailer en overgeplaatst worden naar een dierentuin in Frankrijk.  Als de bus, die zijn trailer trekt in Parijs motorpech krijgt, is dat voor hem de kans om op eigen houtje meer van Europa te ontdekken. Hoe onwaarschijnlijk ook, Michiel Kamphuis doorspekt het verhaal met veel informatie over neushoorns en het werken op de alarmcentrale.

In het verhaal wordt steeds van perspectief gewisseld. Zo komen naar mijn mening  teveel mensen aan bod die hun rol hebben in het verhaal. Uiteindelijk lijken al die losse eindjes wel weer bij elkaar te komen. Als dezelfde scene vanuit meerdere gezichtspunten beschreven wordt, is dat niet lekker voor de spanningsboog. Komisch is het verhaal bij vlagen, zeker als er voor de neushoorn een aparte verzekering bestaat die zelfs een vervangende hoorn dekt.

wnf_wildlifecrime_facebooktimelinecoverneushoorn4_15189

Was het maar zo simpel! Dat die karakteristieke hoorn van een neushoorn vervangen kan worden en dan bedoel ik dat de stropers voortaan in iets anders gaan handelen en dat ‘consumenten’ van neushoornhoorns  genoegen nemen met een vervangend middel voor hun kwaaltjes. Michiel Kamphuis wil met zijn boek daar een bijdrage aan leveren. Niet alleen  gaat er 2 euro per boek naar  het WNF-fonds. Bovendien geeft hij neushoorns een stem.  Super initiatief!

_______________________________

Mijn waardering:  voor het boek *** voor het doel *****

Smoske de neushoorn, die er geen zin in had – Michiel Kamphuis     Op Wereldneushoorndag heb ik dit boek gewonnen via watleesjij.nu