De deugdzame huisvrouw

deugdzame huisvrouwZe doet het toch maar, Rachel Held Evans, een Amerikaanse schrijfster met een populaire blog; een jaar lang leefde ze als vrouw precies zoals het zou moeten volgens de Bijbel. Alle teksten vanaf Genesis tot Openbaringen, die iets zeggen over de vrouw zorgden voor een gigantische to do list. Je kunt het niet zo gek bedenken of Rachel heeft het gedaan: voor zonsopgang opstaan, zich onderwerpen aan haar man, hem aanspreken met ‘heer’, haar haren laten groeien en hoofd bedekken tijdens het bidden, eigen kleren maken en zich ingetogen kleden, leren koken en gastvrij zijn, zorgen voor armen, een zachte en stille gemoedstoestand ontwikkelen, kinderen krijgen en zelfs in de tuin kamperen omdat ze ongesteld was.

Natuurlijk was het een project wat bij voorbaat al de nodige kritiek ontketende, maar ze heeft er een heerlijk lezenswaardig boek van gemaakt, wat in het Nederlands is verschenen als ‘de deugdzame huisvrouw’. Open, eerlijk met een nodige dosis zelfspot en met een duidelijke boodschap over hoe selectief wij, christenen, de bijbel lezen.

Rachel heeft met haar project ‘a year of biblical womanhood’ heel praktisch een fundamentele vraag aan de orde gesteld; hoe lezen en interpreteren wij de Bijbel? Elke maand van het jaar stond ze stil bij een vrouwelijke deugd, zoals zachtmoedigheid, huiselijkheid, gehoorzaamheid, schoonheid. Ze bestudeerde de bijbelgedeelten en de verschillende visies daarover of haalde haar kennis voor wat betreft het bijscholen van haar bijbels vrouw zijn, uit boeken voor koken, huishouden en opvoeding. Daarnaast ging ze op pad om vrouwen te interviewen die volgens een bijbels principe leefden en daardoor bijvoorbeeld, heel veel kinderen hebben, in polygamie leven of uitblinken in een nederige levensstijl zoals de Amish. Bijzonder vond ik dat ze tijdens het project een warme vriendschap ontwikkelde met een orthodoxe Jodin. Zij gaf Rachel veel waardevolle tips als het gaat over het Oude Testament. Rachel zelf concludeert in elk geval: “wat betreft het uitleggen van de Schrift, hebben de joden een paar duizend jaar voorsprong op de christenen. Misschien dat het de moeite waard is om wat vaker naar ze te luisteren.”

Voor mijn gevoel was de literatuur die Rachel Held Evans citeerde opvallend conservatief wat betreft ideeën over het kerngezin en de positie van de vrouw in het gezin en in de kerk. Af en toe werd het zelfs een karikatuur. Het kon bijna niet anders dan dat ze in verzet zou komen.

Bij elk hoofdstuk heeft Rachel ook een inspirerend stukje geschreven van een bekende of minder bekende bijbelse vrouw. Je herkent tijdens het lezen wel dat ze gewend is om te schrijven voor een blog. Eerlijke persoonlijke ontboezemingen worden voorzien van vrolijke zwart-wit foto’s van haar prestaties als bijbelse vrouw.  De interactie met haar lezers tijdens het projectjaar heeft ze ook in haar boek verwerkt. Bovendien staan aan het eind van elk hoofdstuk links naar haar blog als je meer wilt lezen.

Rachels gevecht met de Spreuken 31 vrouw was hilarisch, maar ondertussen ontdekt ze zo’n prachtige zegenwens, juist in deze haast onbereikbare profielschets van een degelijke huisvrouw. Het hoofdstuk heeft mij geraakt en ik denk inderdaad dat we elkaar als vrouwen inderdaad vaker moeten feliciteren met de oorspronkelijke tekst: ‘eshet chayil’ wat dan zoveel betekent als ‘heldhafige vrouw’ elke keer als we iets bereiken. Rachel Held Evans is wat mij betreft zo’n vrouw en haar boek kan ik iedere vrouw aanraden!

De deugdzame huisvrouw – Rachel Held Evans | Uitgeverij Medema (2013) 384 blz. ISBN 978 9063536817

Disclaimer: dit boek heb ik geleend van een vriendin, maar er staan genoeg passages in die de moeite waard zijn om te markeren. Ik wou dat ik hem zelf had 😉

Een gedachte over “De deugdzame huisvrouw”