Een goed nest valt door de mand

een goed nestTwee totaal verschillende zussen ontmoeten elkaar weer na een lange tijd. De oudste Eva woont in de Achterhoek, is keurig getrouwd met een tandarts. Haar drie zonen zijn het huis uitgevlogen en zij besteedt haar tijd aan paarden en honden. Ze verheugt zich op de komst van haar zusje, heeft een uitgebreide lunch klaar gemaakt en hoopt jeugdherinneringen op te kunnen halen. Noor is een alleenstaande moeder, een excentrieke kunstenaar. Alleen voor haar missie heeft ze Amsterdam achter zich gelaten en is ze naar het dorpse platteland afgereisd om haar zus te confronteren met een geheim. Dit is het uitgangspunt van de nieuwe roman van Tessa de Loo, ‘een goed nest’. Ik was nieuwsgierig naar het verhaal, want op dit moment ook te zien is in het theater als een toneelvoorstelling. Weer eens wat anders dan een boekverfilming.

Als je het boek nog niet hebt gelezen, kun je nog even fantaseren over welk geheim Noor heeft.  Wat zou de wereld van Eva zo op zijn kop kunnen zetten dat het spannend genoeg is om een boek uit te lezen en een avond voor naar het theater te gaan?

Zodra je de eerste hoofdstukken leest, valt die spanning al gauw weg. Noor doet het voor Paulien. Hoewel de naam van haar dochter nog even niet genoemd wordt is het voor een doortastende lezer al snel duidelijk hoe de vork aan de steel zit. En wat doen zussen? Die katten wat af.  Alle onderwerpen passeren de revue en het woordenspel en de onderwerpen worden zo cliché dat ze het zelf in de gaten hebben. ‘Besefte ze niet dat ze het ene cliché op het andere stapelde’. Na elke ronde trekken de zussen zich even terug, koffie zetten, honden voeren, iets te drinken halen, paracetamol slikken, in slaap vallen. Tessa de Loo observeert in het ene hoofdstuk de motieven en gevoelens Noor en dan weer van Eva, steeds geven ze het stokje over. Later wordt het afgewisseld met langere stukken die gaan over hun jeugd. Ook toen al waren het tegenpolen; Eva moeders lieveling en Noor een papa’s kindje. Ondertussen blijven ze om de hete brei heen draaien, een mededeling die een bom zou zijn voor elke relatie. Bovendien is er nauwelijks aandacht voor de achterliggende reden van ‘missie Paulien’.

Op een gegeven moment dacht ik het zou me een zorg zijn hoe het afloopt tussen die twee vrouwen. Misschien had ik dat beter kunnen stoppen met lezen, want Noor doet uiteindelijk wat ze de hele tijd al doet, een zaak opvoeren, ruzie maken, wonden likken, zeggen dat het niet belangrijk is en ondertussen een nieuwe aanval inzetten. Om misselijk van te worden.

Een goed nest- Tessa de Loo | Uitgeverij Arbeiderspers (2014)

Disclaimer: Gelukkig had de bibliotheek het boek en kon ik het weer inleveren.