Ezra, leid Mijn volk

Ezra, leid Mijn volk boekHet tweede deel van Lynn Austins serie over de wederopbouw van Jeruzalem begint opvallend genoeg met Haman, de eerste minister van koning Ahasveros. De slechterik uit het bekende Bijbelverhaal van koningin Esther. Haman baalt van Mordechai, omdat de Jood niet voor hem wil buigen en hij bedenkt een plan om alle Joden uit te roeien. Het lot bepaalt dat het nog bijna een jaar duurt voordat die verschrikkelijke dag, de dertiende adar aanbreekt. In het verhaal van Esther komt alles sprookjesachtig goed, door de moed van het Joodse weesmeisje dat koningin is geworden. Je zou haast vergeten dat het Joodse volk in ballingschap maanden in doodsangst heeft geleefd vanwege de koninklijke aangekondigde genocide. Dat is het vertrekpunt van de hoofdrolspelers in deze bijbelhistorische roman ‘Ezra leid mijn volk’.

Lynn Austin zet drie verhaallijnen neer: de joden Ezra en zijn broers Judas en Aser met hun vrouwen in de stad Babylon.  De twaalfjarige Ruben, die samen met zijn vader een smederij heeft in Kasifja en de achtjarige, kreupele Anima, die in een dorp bij Bethlehem woont. Haar volk stamt af van de Edomieten en dat zijn vijanden van de Joden. Iedereen bereidt zich voor de op 13de adar. Ezra, die het liefst de hele dag met zijn neus in de boeken zit om het woord van God te bestuderen, wordt benoemd tot leider. Het volk wil weten waarom zij zo door God gestraft worden en of er een uitkomst is. Ezra bidt en studeert. De smeden in Kasifja maken in het geheim wapens. De vader van Anima verheugt zich op de dag dat hij de Joden mag vermoorden en hun bezittingen kan inpikken. Amina vindt het verschrikkelijk. Zij heeft net vriendschap gesloten met een Joodse weefster, die net als zij kreupel is. Van haar krijgt ze meer liefde dan thuis.

Deel 1 van dit boek beschrijft de gebeurtenissen tot de dertiende adar. In deel 2 ontdek je hoe het leven verder gaat voor de hoofdpersonen na verschrikkelijke slachtpartij en in deel 3 maakt het boek een sprong in de tijd. Ezra is getrouwd volgens de wet met zijn schoonzus Debora. Ze krijgen kinderen. Als zijn zonen 12 jaar later spijbelen omdat de wetten toch niet van toepassing zijn in Babylon, merkt Ezra een nieuw gevaar wat hun volk bedreigt; de langzame aanpassing aan de omgeving. Hij verlangt erna om terug te keren naar Jeruzalem.  Wonderlijk genoeg krijgt hij daar toestemming voor. Ruben is ondertussen volwassen. Door het overlijden van zijn vader tijdens de gevechten van de dertiende adar, heeft hij het Joodse geloof vaarwel gezegd. Hij leeft als het zwarte schaap van de gemeenschap. Voor zijn aansluiting bij de karavaan naar Israël heeft hij heel andere motieven. Uiteindelijk komen de Joden aan in Jeruzalem, waar ook Amina woont en werkt. De levens van de hoofdpersonen raken met elkaar verweven, maar Ezra’s strikte naleving van de wet zorgt voor een aangrijpende ontknoping.

Worsteling tussen wet en genade

Eigenlijk beweegt het boek van Ezra zich tussen twee dramatische gebeurtenissen;  het fysieke gevaar voor het uitsterven van de Joden door het plan van Haman en de bedreiging van het geestelijk uitsterven van het Joodse volk door hun relaties met de heidense omgeving. Twijfelmoedige staat Ezra op om zijn volksgenoten te leiden, rotsvast met het woord van God in zijn hand, terwijl zijn liefde en relatie met de Almachtige groeit.

Al lezend voel ik de onderliggende boodschap van Lynn Austin voor haar lezers: het gevaar van onverschilligheid tegenover God door langzame aanpassing aan de heidense omgeving. Het woord van God wordt herhaaldelijk geciteerd. Het wetticisme lijkt in deze roman te overheersen, hoewel de hoofdpersonen ook worstelen met de balans tussen wet en genade. Ik krijg de kriebels van van de halsstarrige Ezra. Zijn karakter lijkt nauwelijks veranderd door zijn relatie met Debora, een vrouw van groot geloof, die spreekt over vertrouwen, liefde en genade. Ik had verwacht dat Lynn Austin wel meer kon dan romanfiguren tot leven brengen door middel van karikaturen en clichés. Ook wat betreft het heidense gezin waar Amina vandaan komt; liefdeloos en vol geweld. Heidenen die nog een keer vergelijken worden met honden. In dat opzicht scoort Lynn Austin geen punten bij mij. Het zorgt wel voor een makkelijk te lezen boek. In elk hoofdstuk wordt iets uitgewerkt, het sterven van een held, het zwagerhuwelijk, een roofoverval, een heidens feest. Sommige beslissingen worden wel heel snel genomen  en daardoor is het verhaal niet echt spannend.

Uiteindelijk  heeft Lynn Austin mij wel geboeid. Ik vraag me af hoe genadig ze zal zijn voor Amina, het heidense meisje. Ik voel me het meest met haar verwant. Het getuigenis van Amina is er een om kippenvel van te krijgen: “Voor we om genade vragen, moeten we bereid zijn om de Almachtige te gehoorzamen, ongeacht wat er gebeurt.” Getuigen van zulk geloof, daar krijg je miljoenen fans mee.

Het was de eerste keer dat ik een roman van Lynn Austin heb gelezen,  waarmee ik wil zeggen dat Ezra leid Mijn volk als tweede deel van de serie de wederopbouw van Jeruzalem heel goed los gelezen kan worden van Zacharia keer terug.  Ik was meer onder de indruk van haar persoonlijke geloofsverhaal Lopen op het water’, lees hier waarom.

Ezra leid Mijn volk – Lynn Austin | Uitgever Kok (2014) 464 blz.

Disclaimer: van de uitgever heb ik een digitaal leesexemplaar ontvangen,

3 gedachten over “Ezra, leid Mijn volk”

1. Nog even mijn gedachten over Ezra, ik denk dat ze juist zich gehouden heeft aan het OT, Jezus is nog niet gekomen dan en hebben we te maken met het houden van de wet. Ezra blijft standvastig en toch niet ongevoelig.
    Haar boeken brengen voor mij al de ‘losse puzzelstukjen’ tot een geheel. De bijbel is niet zoals de joodse bijbel in de goede volgorde ingedeeld , door deze romans ga ik meer het geheel zien, ik ben er heel erg van onder de indruk en het zet me echt tot nadenken.

Overigens ik vind dat je hele goede boekverslagen maakt, met precies de juiste woorden, ik geniet er erg van!