Een droomdebuut: Op de vleugels van de wind

Op vleugels van de windHet moet een droom zijn, een sprookje dat uitkomt: Je verhaal over de grote oversteek naar de nieuwe wereld in de 19de eeuw, waar je drieënhalf jaar aan gewerkt hebt en voor je gevoel helemaal af is, naar de uitgever sturen en dan te horen krijgen dat ze het willen uitgeven! Het is Dineke Epping overkomen. Uitgever Kok was zo enthousiast over het boek Op de vleugels van de wind dat ze in voorbereiding op het verschijnen, meerdere berichten en foto’s van het boek op sociale media deelde. “De Nederlandse Lynn Austin” wordt Dineke Epping al genoemd. Dat schept verwachtingen, maar die kan dit debuut allemaal hebben.

ingrediënten voor een sprookje

Het verhaal zelf lijkt ook wel een sprookje, maar heeft ongemerkt toch meer. In het boek staan de levens van de rijke Katie Shellesdale en de arme Jim Watson centraal. Anoniem wordt hun eerste ontmoeting in een kerk in London beschreven in de proloog van het boek. Hun levens zijn echter te verschillend om de volgende hoofdstukken samen te delen. Aan het feestelijke rijkeluis leven van Katie komt totaal onverwacht een einde, als haar vader wordt opgepakt voor fraude. Gelukkig heeft ze een uitnodiging gekregen van een penvriendin in New York die haar uitnodigt voor de bruiloft. Het is een kans om toch verder te gaan met het leven zoals ze gewend is. Alleen de gebeurtenissen tijdens lange zeereis naar Amerika zorgen ervoor dat Katie heel anders is als ze van boord stapt. Jim is passagier op hetzelfde schip. Hij is een bastaardkind die altijd voor zichzelf heeft moeten zorgen, in de achterbuurten van London, waar diefstal, dronkenmanschap, geweld en armoede trof zijn. Hij heeft niets om trots op te zijn. In de gevangenis is hij tot geloof gekomen. Met het zwijggeld van zijn vader heeft hij een ticket gekocht om een nieuw leven te beginnen in Amerika,  maar dat is niet zo eenvoudig.

feel good  boek? -> read good

Het boek bestaat uit drie delen, in de oude wereld, naar de nieuwe wereld en in de nieuwe wereld. In meer dan 500 pagina’s worden de turbulente gebeurtenissen uit de levens van Jim en Katie en hun vrienden beschreven, die iets meer dan een half jaar bestrijken. Het is een heerlijk boek om bij te zwijmelen. De vele details zorgen ervoor dat het verhaal tot leven komt alsof je kijkt naar een feel good movie. Ehh feel good? Dat is nu de meerwaarde die Dineke Epping in haar debuut heeft gelegd. De karakters van de hoofdpersonen zijn levensecht uitgewerkt en ontwikkelen zich tijdens het verhaal. Ze vinden zichzelf verre van goed. Verwaande Katie gaat zich steeds ongemakkelijker voelen in het lege leventje van de high society. Jim ontdekt dat zijn geloof geen garantie is om niet terug te vallen in oude patronen. De worstelingen die Jim en Katie daardoor maken, zijn daardoor herkenbaar voor lezers van nu. Op de vleugels van de wind is geen mierzoete roman met een christelijk sausje. Het is mooi om te zien hoe Dineke haar verteltalent met haar christelijke waarden heeft verweven. Geen wonder dat de mensen bij uitgeverij Kok zo enthousiast zijn. Op de vleugels van de wind is een roman waar heel veel lezers van zullen genieten. Absoluut een aanrader!

Ook alvast beginnen? Lees hier het eerste hoofdstuk

___________________

Op de vleugels van de wind – Dineke Epping  | Voorhoeve (2014) 544 blz.

Disclaimer: Bij deze wil ik de uitgever bedanken voor het toesturen van het digitale leesexemplaar

2 gedachten over “Een droomdebuut: Op de vleugels van de wind”

1. Als groot liefhebster van Lynn Austen haar boeken werd mijn interesse gewekt voor Dieneke Eppings debuut.
    Op de vleugels van de wind is een prachtige lijvige historische roman. Echter miste ik de verfrissende directe humor die ik vooral waardeer bij Lynn Austin. Het werk op een strontkar in de haven, en een val daar in ,zou Lynn niet dramatisch maar hylarisch beschrijven, zeker weten! Maar wie weet kan Dineke daar nog aan werken, bij een volgend boek.
    Ik kijk ernaar uit, want schrijven kan ze!