Mijn kerstboekenplank

In deze tijd van het jaar heb ik een speciale kerstboekenplank. Prachtige prentenboeken waarvan de covers alleen al genoeg kerstviering zijn, een goede verhalenbundel en nog wat themaboeken die het kerstfeest extra inhoud geven. De afgelopen jaren heb ik van een aantal recensies geschreven voor Boekenmening.  Deze blog is een verzameling van die recensies.  Wil je meer weten over de inhoud van de boeken, hoe dik en hoe duur, klik dan op de afbeelding. Je komt dan op de website van mijn favoriete boekwinkel.

Het licht – wat vier je met kerst? *****

Wat een krachtige manier om de boodschap van Kerst door te geven. Het boekje ‘Het licht’ kost    € 3,50, heeft slechts 48 bladzijden, maar wat een boodschap!

Het is toegankelijk voor een niet-christen, zeker als Reinier Sonneveld in de inleiding al met grote letters aangeeft dat het kerstverhaal zoals wij dat kennen niet klopt. Vervolgens beantwoordt hij de vraag of zoiets als Kerst echt gebeurd zou kunnen zijn. Hij doet dat naar aanleiding van verhalen, stellingen en argumenten. Wat mij het meest geraakt heeft is de passie voor het leven, die Reinier Sonneveld in dit boekje beschrijft. Het leven waarvan mensen in de samenleving denken dat het geen leven is en dat Jezus zich heeft beperkt tot één leven. Dat is Kerst!

Allemaal sterretjes – diverse auteurs *****

Als je eenmaal een verhalenbundel hebt met kerstverhalen voor kinderen, hoef niet niet elk jaar een nieuwe. Wij hebben twee jaar geleden Allemaal sterretjes gekocht, een blauwe bundel met een harde kaft waarin 22 verschillende verhalen staan. Ik vind het aantal en de variatie in stijl, thema en lengte een van de pluspunten van dit boek. In 2012 hebben we ze bijna allemaal gelezen, want ik zou hem recenseren, maar door de kerstdrukte is daar toen niet van gekomen.  Het lezen van het eerste verhaal ‘Tim wil geen herder zijn’ van Mirjam van der Vegt is nu een jaarlijks terugkerende kersttraditie. Het is echt een verhaal van een vader en zoon wat past in ons musketiersgezin. Wil je ook het stoere herdersverhaal lezen? Het staat in het inkijkexemplaar van de uitgever.

Kerstverhalen – Max Lucado *****

Een prachtig boekje van Max Lucado. Hij kan op een hartverwarmende manier met zijn verhalen de lezer in kerststemming brengen. In dit boekje staan negen verhalen, zowel in stijl als in lengte verschillend, hier en daar een mooie quote en een schrijverstoelichting.

Er zijn twee delen. De eerste verhalen zijn modern met steeds een ander facet van de kerstgedachte, die mensen verandert, elkaar weer laat ontmoeten. Het verhaal ‘De Noordpool of de stal’, zou een alternatieve kerstpreek kunnen zijn, die je je laat bezinnen over de vraag wat je nu eigenlijk zoekt in het leven. De legendes van de Kerstman en Sinterklaas vormen de achtergrond van dit verhaal . Mooi dat in de vertaling ruimte is voor onze Nederlandse tradities. De verhalen in het tweede deel zijn vertellingen over de mensen die een rol hebben gespeeld bij de geboorte van Jezus. Ze houden je als het ware een spiegel voor. Een appellerend boek, niet alleen maar om in de stemming te komen.

Thuiskomen – Dan Walsh ****

Alle ingrediënten die je nodig hebt voor een ontroerend kerstverhaal zitten in dit boek; een kleine dappere jongen, Patrick, alleen op de wereld, die zich klaar maakt voor de feestdagen. Een portie ellende, zijn moeder is verongelukt en zijn vader vermist aan het front. De norse opa, die nu opeens de jongen in huis moet opnemen, terwijl hij een al jaren in onmin leeft met de vader van zijn kleinzoon. Een portie goedheid; de vriendelijke medewerkster van de kinderbescherming die veel meer liefde heeft voor kinderen dan van haar verwacht wordt en natuurlijk de sneeuwstorm en een vleug nostalgie, want het verhaal speelt zich af in 1943. Schudt alles door elkaar en je hebt een ontroerend verhaal, heerlijk om te lezen tijdens de kerstdagen.

Ondanks alle clichés toch een verrassend verhaal. Er zijn veel meer mensen die moeten thuiskomen, dan dat je op het eerste gezicht verwacht. Dan Walsh laat op een verrassende manier de ouders van Patrick spreken, een mooie vorm van romantiek!

Kerst met de zandtovenaar *****

Dit boek met DVD is de weergave van de eerste keer dat Gert van de Vijver met zandtekeningen het kerstverhaal heeft verbeeld. Het is een optreden in Gouda in 2012. Het kerstverhaal wordt afgewisseld met optredens van Nederlandse artiesten. Het kerstverhaal wordt verteld met de woorden van de Bijbel in Gewone Taal.  Ook dit jaar zijn er weer nieuwe opnames voor Kerst met de Zandtovenaar gemaakt  Roermond, die tijdens de kerstdagen worden uitgezonden. De meerwaarde van dit boekje is behalve dat je op je eigen tijd het fantastische talent van Gert kunt bekijken, ook dat je het kerstverhaal uit de bijbel met mooie plaatjes hebt om zelf te lezen. Het boek heeft de publieksprijs voor christelijke boek in de categorie non fictie 2014 gewonnen.

Wat is jouw favoriete kerstboek?

Een gedachte over “Mijn kerstboekenplank”

1. Om eerlijk te zijn heb ik volgens mij nog nooit echt een kerstboek gelezen..! Ik besef me dat eigenlijk nu pas. Allemaal sterretjes lijkt mij dan ook het leukste/mooiste, ook voor de kleine.