De boekliefde van 2014

De verzamelde werken van A.J. Fikry, boekhandelaar

_____________________________

2014 | GABRIELLE ZEVIN

We kunnen niet ontkennen dat de uitgever het handig heeft aangepakt. Eind augustus, begin september verschenen op verschillende boekenblogs en via sociaal media enthousiaste reacties op de nieuwe roman van Gabrielle Zevin, die allemaal onderstreepte wat al met grote letters op de achterflap staat: ‘Onvergetelijke liefdesverklaring aan boeken’. Ik hoorde voor het eerst over dit originele boek bij mijn boekhandelaar, maar ik zag het nooit op stapels liggen in de winkel. Het leek wel een collectors item, waar opvallend veel winacties mee werden georganiseerd. Lucky me, zo kreeg ik ook de kans om de verzamelde werken van A.J. Fikry te bestuderen. Er is al veel gezegd over de norse boekhandelaar die niet houdt van een mix van genres en wiens leven plots verandert als een zeldzaam exemplaar van een dichtbundel van Edgar Allan Poe wordt gestolen. Toen ik las dat hij fictie over de Holocaust smakeloos vond, had hij mij al voor zich gewonnen. Maar ik was vooral nieuwsgierig hoe hij het als vader van Maya, een meisje dat wordt achtergelaten in zijn boekwinkel, ervan af zou brengen: Hij gaat op zoek naar een literair prentenboek … zo zie maar weer hoe je kunt vergissen in mensen met stellige uitspraken..

Ik vind de verzamelde werken van A.J. Fikry helemaal geen roman. De hoofdstukken vormen eerder korte verhalen over een bepaalde periode uit het leven van de boekhandelaar met een mix van notities. Het is een leuk boek om te lezen, maar niet veel meer. Ze bevat naast prachtige oneliners voor boekliefhebbers helaas ook vloeken. Op gevaar af dat ik de kern van het boek onthul, is de ontdekking die boekhandelaar Fikry doet over het leven toch wel de mooiste:  “Wij zijn niet echt een roman. (…) we zijn ook niet echt een kort verhaal. (…) Uiteindelijk zijn we verzamelde werken.” In die zin is het boek van Gabrielle Zevin inspirerend, ook al zijn de boeken die A.J. Fikry heeft verzameld voor zijn dochter, niet de boeken waarmee ik mijn leven kan verhalen.

J.A.R.S

Mijn waardering: **(*)

Disclaimer: Ik heb dit boek gewonnen en omdat ik hem niet leuk genoeg vind, gun het boek een tweede kans. Kijk bij mijn vorige blogpost. Om kans te maken op deze give-away moet daar een reactie achterlaten.

PS. Er zijn in 2014 meer leifdesromans over boeken verschenen, wat te denken van De Boekenapotheek aan de Seine, viel ook een beetje tegen. Het heeft alles te maken met de boeken waar je van houdt, denk ik.

2 thoughts on “De boekliefde van 2014”