leessensatie: ik ben Pelgrim

In ‘Ik ben Pelgrim’ vertelt een geheim agent zijn verhaal over zijn spectaculaire zoektocht naar een terrorist, die in zijn eentje een pokkenvirus heeft gemaakt en daarmee bedreiging vormt voor de  wereld. Hij geeft de onbekende Arabier, de codenaam Saraceen, ook wel een term voor een moslim die vecht tegen christenen. Het verhaal begint met een moord in een achterbuurt van New York. Er zijn helemaal geen aanknopingspunten om het slachtoffer te identificeren en de dader op te sporen. Daarom vraagt de regisseur van de New Yorkse politie, Ben Bradley de hulp van ‘Pelgrim’, een man waarvan we de echte naam niet kennen. Zo komt een ongelofelijk verhaal op gang, waarin Pelgrim ons van zijn avonturen verteld, niet in chronologische volgorde maar wel vol actie, spionagegeheimen, knap speurwerk en heldendaden. Tegelijk ook met vertwijfeling over zijn bestaan en de moeite om het goede te doen. Natuurlijk ontbreken de ironie en de oneliners niet, die het lezen van zo’n dikke pil (735 bladzijden) tot een sensatie maken.

De auteur Terry Hayes is een scenarioschrijver van een aantal spannende films. Geen wonder dat het lezen van  ‘Ik ben Pelgrim’ voelt alsof ik een James Bondfilm zit te kijken. Maar Terry Hayes doet meer; gebeurtenissen zoals de aanslag op het WTC en andere feiten worden moeiteloos verweven met wat zou kunnen zijn. Daarom is het ook zo angstaanjagend spannend dat de wereld schijnbaar zo eenvoudig besmet zou kunnen raken door zoiets als een dodelijk virus. Verder vind ik het een knappe zet van Hayes dat hij van Pelgrim een schrijver maakt en zo het karakter van zijn tegenpool, de Saraceen en zijn bestaan tot in de kleinste details levensecht heeft neergezet. Overigens wel een schrijver die lezers direct aanspreekt en waarschuwt, wat volgens mij de band tussen Pelgrim en lezer alleen maar versterkt.

“Dat was de ellende met geluk, dacht ik, het houdt een keer op”

Ik was vooral nieuwsgierig naar Pelgrim omdat hij een adoptiekind is. Het feit dat zelfs zijn kindernaam niet zijn echte naam is, maakt hem bij wijze van spreken geschikt voor het undercover werk, het steeds verwisselen van identiteiten. Er wordt ook nog opgemerkt dat hij een probleem heeft met gevoel en er is nauwelijks sprake van veilig gehechte relaties. Tot zo ver lijkt adoptie redelijk in deze thriller te passen. Als een collega hem geluk wenst, glimlacht Pelgrim dat weg: ‘ik had geen geluk nodig’. Paradoxaal genoeg, blijkt Pelgrim met zijn vergissingen en fouten, af en toe op een dood spoor, geraakt door kogels, uiteindelijk dodelijk gewond, verrassend veel geluk te hebben. Is dat niet wat we van alle adoptiekinderen zeggen?

“Zonder genade is iedereen ergens voor op de vlucht”

Terry Hayes speelt in deze thriller met geloof. Pelgrim en zijn pleegouders zijn niet religieus, maar het feit dat de geheim agent die codenaam kiest terwijl hij aan een zeiltocht denkt, doet denken aan de Pilgrim Fathers  (die van Europa naar Amerika voeren). Aan het eind van het boek maakt hij een verwijzing naar Marcus 16 vers 6. Je zou dat natuurlijk spottend kunnen opvatten, zoals dat elders veelvuldig gebeurd met de naam van de Heer, uit het bijbelgedeelte. Pelgrim zelf geeft toe dat hij het een mooi verhaal vindt, als hij onderweg is naar het Midden-Oosten. Dat laat lezers de ruimte om hun eigen mening te vormen.

cliffhanger

Zoals gezegd ik heb genoten van deze thriller. Behalve het plot, de speurtocht naar de Saraceen en het subplot, het oplossen van de moord, waren er heel veel verschillende gebeurtenissen vol met de details, die bijdragen aan een sterk verhaal. De hoofdstukken zitten vol met cliffhangers, al dan niet door terloopse opmerkingen van Pelgrim en je blijft lezen. Het is dat ik op een gegeven moment geroepen werd om eten klaar te maken en tijd kreeg om na te denken over de lastige situatie waarin de geheim agent was terecht gekomen. Zodoende realiseerde ik me wat de sleutel was tot de oplossing. Ik ontdekte het 10 bladzijden voordat de held in het boek zelf op het idee kwam. Het geeft natuurlijk een kick om even slimmer te zijn dan de slimste geheim agent ter wereld. Toch bleef het interessant om te ontdekken hoe het verhaal echt afloopt. Er zijn nog wat details in de verschillende anekdotes van Pelgrim, die niet gebruikt zijn. Genoeg aanknopingspunten voor een volgend boek: Pelgrim denkt dat de liefde van een ouder voor zijn of haar kind het sterkste is. Hij zou toch beter moeten weten…..

Heb jij ‘Ik ben Pelgrim’ al gelezen?

_______________________________

Ik ben Pelgrim – Terry Hayes | A.W. Bruna uitgevers (2014)

Disclaimer: Ik heb het boek (paperback) geleend van Thomas, maar toen ik de oneliners wilde onderstrepen, het ebook gekocht wat juist tijdens de feestdagen extra voordeling was.

8 gedachten over “leessensatie: ik ben Pelgrim”

1. Ik heb het nog niet gelezen, maar sta echt te popelen om te beginnen. Alhoewel ik wel een beetje opzie tegen de hoeveelheid pagina’s (klinkt gek, maar ik ben bang dat extreem dikke boeken te langdradig zullen zijn…)

1. Sue ik heb mij in eerste instantie ook af laten schrikken door de hoeveelheid pagina’s, maar in dit geval vond ik het eigenlijk alleen maar een feest, dat het nog niet uit was, toen ik halverwege was.

2. De eerste bladzijden vond ik zo gruwelijk dat ik het weer heb teruggebracht naar de bieb. Misschien probeer ik het nog eens….
    maar de eerste hap”zonde”was me te groot…

1. Hoi An, dat snap ik. Mijn vader heeft het boek laatst gelezen en hij zei dat ook tegen mij, wat een verschrikkelijke start. Zulke thrillers bevatten inderdaad een berg kwaad en misdaden en terecht kun je afvragen of je van zoiets wel moet willen lezen. Het is een beetje dilemma voor mij en ik ben er lang niet altijd even consequent in wat ik accepteer aan zondig leesvoer.