Hier blijf ik – verhalen voor de stad

‘Hier blijf ik’, de bundel met 45 korte verhalen van Sanneke van Hassel bij 45 foto’s uit de tentoonstelling van De Kracht van Rotterdam vind ik een fascinerend boek. Het geeft een veelkleurig en divers beeld van het leven in een stad. Een mogelijkheid om alles wat grauw, lelijk, zelfs rot en armoedig is,  een schoonheid te geven die de ellende van de stad voor een moment overstijgt. Dat komt door woorden, het verrassende perspectief en de gevarieerde stijl van Sanneke van Hassel. De verschillende foto’s hebben hun eigen kracht om het stadsbeeld te veranderen. Dat is ook de inzet van De Kracht van Rotterdam.  Niets alles vind ik mooi. Sommige foto’s hebben een verhaal nodig en er zijn foto’s waar ik liever een ander verhaal bij verzin, maar de bundel in zijn geheel is origineel en levert een belangrijke bijdrage voor onze samenleving.

op zoek naar verhalen

‘Hier blijf ik’ is een inspirerend boek. Het daagt uit om het verhaal te ontdekken achter de foto en misschien juist ook achter de beelden die we dagelijks oppikken als we door de stad lopen. In deze bundel zijn dat niet alleen verhalen van mensen, maar de korte fragmenten van mensenlevens zijn overtuigend. Een aantal verhalen zoals ‘het kleinste strand’ heeft de kracht om een gevoelige snaar te raken. De verhalen zijn niet typisch Rotterdams, hoewel het leven van de grote havenstad wel op veel plekken tussen de letters doordringt. Maar veel sterker in deze verhalenbundel komt na voren dat iedereen wel iets te vertellen heeft in welke situatie dan ook, ongeacht leeftijd, afkomst, beroep en dergelijke. De beelden en de verhalen volgen de loop van de seizoenen en zo is er altijd wel een anekdote te vinden bij het moment van het jaar.

Vandaag koos ik bijvoorbeeld voor ‘WIND’, omdat het zo stormt buiten. In het verhaal komt nauwelijks wind voor, alleen in het citaat van de grootvader:

‘De wind blaast je verdriet weg’, zei mijn grootvader eens en hij legde zijn handen over mijn oren, alsof hij me wilde beschermen tegen alle verhalen die de mensen de wereld in sturen.

Het zijn schrale woorden van troost, zeker voor hen die weten dat we hier geen blijvende stad hebben. Toch blijft dit boek en de kracht ervan mij boeien. Ik voel me aangesproken als stadsmens. We leven zo makkelijk langs elkaar heen. Tegelijkertijd is daar die Hollandse nieuwsgierigheid om te gluren in andermans leven. Sanneke van Hassel laat zien hoe het kan zonder er een oordeel over uit te spreken; het geheim voor samenleven in een stad vol diversiteit. Daarom pak ik deze verhalenbundel steeds weer op. Ik denk dat het een plek verdient op elke leestafel, misschien wel juist in de wachtkamers waar we niet willen blijven.

__________________________________________

Mijn waardering ****

Hier blijf ik – Sanneke van Hassel | Bezige Bij (2014)