Unbroken: het boek

unbroken_9789043524001Hoe Louis Zamperini de Tweede Wereldoorlog heeft overleefd spreekt tot de verbeelding. Eerst de training bij de Amerikaanse Air Force, de luchtgevechten en daarna de vliegtuigcrash  in de Stille Oceaan; het dagenlang drijven op een vlot omringd door haaien. Na de grote storm komt er redding door de vijand en dan belandt Zamperini in diverse Japanse strafkampen en wordt hij uiteindelijk geconfronteerd met de wrede kampbeul Mutsuhiro Watanabe ‘De Vogel’. In de biografie Unbroken geschreven door Laura Hillenbrand, blijkt dat Louis met zijn heldenverhaal direct na de oorlog al velen wist te boeien. Het feit dat hij een beroemde atleet was, die mee heeft gedaan aan de Olymische spelen van 1936 heeft geholpen bij deze heldenstatus. Zijn verhaal is nu te zien in de bioscoop in de film Unbroken.

Lauren Hillenbrand begint het eerste hoofdstuk met de vlucht van de Graf Zeppelin in 1929 rond de wereld. Zo wordt een tijdsbeeld geschetst van de historische situatie, bijvoorbeeld door Edith Frank in Frankfurt te noemen, die voor haar baby Anne zorgt. Ook de Louis Zamperini zag de Zeppelin in de lucht voor zweven. “Het was zei hij, ‘afschuwelijk mooi’.” En dan begint zij met het beschreven van een ongelovelijk levensverhaal van Louis Silvie Zamperini. Regelmatig lees je in het verhaal quotes van mensen die Louis hebben gekend en door Lauren zijn geinterviewd. Verder is het aangevuld met heel veel feiten, bijvoorbeeld over hoeveel mannen er stierven bij de Amerikaanse luchtmacht,  buiten de gevechten om of wat Japanners deden met krijgsgevangen.  Deze informatie ondersteunt het verhaal en maakt het des te indrukwekkender dat Louis Zamperini en ook zijn maat Allen Philips de oorlog hebben overleefd. Het maakt het verhaal spannend om te lezen en het heeft mij dan ook geboeid tot het eind.

Eigenwaarde

Wat het meest inspireert in het karakter van Zamperini is zijn innerlijke kracht. Lauren Hillenbrand geeft een prachtige definitie van eigenwaarde ‘dit gevoel, deze binnenste bewapening van de ziel, ligt in de kern van het mens-zijn’. Het gevoel van eigenwaarde is net zo wezenlijk voor het menseljk leven als water voedsel en zuurstof. Het is ook op dit front dat de Japanners en dan met name ‘De Vogel’ alles hebben ingezet om hun vijand en Louis Zamperini te breken.

Gebroken

De zieke en uitgehongerde Louie, wiens wilskracht inmiddels als een gerafelde draad was, had niets anders dat hem aanspoorde dan een zwakke hoop op het einde van de oorlog en redding.

Unbroken, suggereert dat Louis ongebroken uit de strijd is gekomen. Ik moet de film nog gaan bekijken, dus ik weet niet in hoeverre de titel voor de film klopt, maar in het boek gaat Louis wel degelijk kapot….na de oorlog. Maar dat is niet het eind van het verhaal. Hoe verschrikkelijk de hel ook is geweest, in en na de oorlog, Louis Zamperini heeft een manier gevonden om uit de strijd te komen en de oorlog achter zich te laten. Dat maakt het lezen van dit boek de moeite waard.

Toegift

detail van google maps POW Zamperi Japan

Als ik al over de Tweede Wereldoorlog lees dan is eigenlijk altijd over de strijd die zich hier in Europa heeft afgespeeld.  Na het lezen van het boek was ik wel benieuwd waar Louis in Japan gevangen had gezeten en ontdekte ik deze blog van een lezer, die in zijn enthousiasme je alle plaatsen laat zien uit het leven van Zamperini op Google Earth.

____________________________________

Mijn waardering: ***(*)

Unbroken – Lauren Hillenbrand | Kosmos Uitgevers (2014) 415 blz.