25 euro voor zo’n fantastische reis is een koopje

De nieuwe roman, Het Boek van Wonderlijke Nieuwe Dingen van Michel Faber is er één om naar uit te kijken zei NRC Boeken eind 2014. Het verhaal van Peter Leigh, die als dominee op een zendingsreis wordt gestuurd door de ruimte om op een verre planeet over Jezus te vertellen, fascineert mij direct. Welke rol speelt het geloof in deze roman en hoe worden christenen neergezet? Alleen al daarom wil ik deze roman lezen. Als ik in de winkel voorzichtig door het vuistdikke boek blader, ontdek ik inderdaad wonderlijke nieuwe dingen, aparte tekens en is mijn nieuwsgierigheid grenzeloos: Ik waag me aan een heel nieuw avontuur; een (voor mij) onbekende schrijver en een onbekend genre: science fiction en waag de sprong.

Al gauw ben ik overtuigd, wat een verteller is die Michel Faber! Peter Leigh heeft de testen van het USIC, een multinational die een basis heeft op de planeet Oasis, doorstaan en ook hij moet de Sprong maken, een ruimtereis.  Voor het contact met de bewoners van deze planeet is tot verwondering van Peter een predikant nodig. Peter, ooit in een ander leven een verslaafde dakloze, voelt zich door God geroepen. De liefde van zijn leven, Bea blijft op aarde achter. Dat is een groot gemis, want samen vormen zij een doortastend team, die iedereen die ze tegenkomen op een vriendelijke manier de liefde van God willen laten ervaren. Peter is een mensenmens, goedgelovig en mist de praktische vaardigheden van zijn vrouw. Als hij op Oasis is, kan hij nog met haar communiceren met de Flits, waarmee tekstberichten door de ruimte worden gestuurd. Het fototoestel wat Peter had meegenomen, is door het vochtige klimaat van Oasis nutteloos. Hij zal alleen met woorden kunnen weergeven wat hij ziet. Hij merkt al gauw dat hij daarin tekort schiet: “Er zijn de vaardigheden van een romanschrijver voor nodig om die nuances in woorden te vangen,”  Michel Faber doet dat, een wonderlijke wereld scheppen waar dagen en nachten 72 uur duren, de meest fantastische regenbuien voorkomen in een bizar landschap waar wezens wonen die kunnen communiceren, eenvoudig leven en vooral verlangen naar Gods Woord. Verder wil ik niet zoveel over deze Oasiërs zeggen, want ze zijn de moeite waard om zelf te ontdekken. Het buitenaards leven wordt geloofwaardig doordat Michel Faber alledaagse gebeurtenissen beschrijft van het wel en wee op de kale functionele basis van de USIC met zijn meest getalenteerde vakmensen en in dat in de primitief ontwikkelde nederzetting van de Oasiërs.

Maar het is niet  science fiction wat dit boek zo bijzonder maakt. Bea kan ook berichten sturen met de Flits en haar berichten worden steeds verontrustender. Het lijkt op aarde helemaal mis te gaan, sinds Peter is vertrokken…Een gepassioneerde briefwisseling tussen twee geliefden, die elkaar dreigen kwijt te raken.

Passie voor de Bijbel

Ik ben verrast door de kennis die Michel Faber heeft van de Bijbel en hoe hij dat in zijn roman heeft verwerkt. Het feit dat een niet-christelijke schrijver er zo integer mee omgaat benadrukt de liefde die de Oasiërs hebben voor het Boek van Wonderlijk Nieuwe Dingen. Dat maakt deze roman een interessant boek. Er lijkt niets mis met de manier waarop Peter het evangelie doorgeeft aan hen die het willen horen, maar ook een bron van troost wil zijn voor hen die Jezus nog niet kennen. Het feit dat hij niet die trooster kan zijn voor Bea als zij hem het hardst nodig heeft, geeft stof te nadenken over wat wij met onze woorden en geloof  kunnen .

Voor minder spirituele lezers is het boek evengoed boeiend, omdat naïeve Peter Leigh pas aan het eind van het boek ontdekt waar het USIC al die tijd om te doen is en waarom Bea niet mee kon. Waar zijn bijvoorbeeld de medewerkers van USIC, die zijn verdwenen, nadat zij de Oasiërs de taal hebben geleerd en waarom mocht zijn vrouw niet mee naar Oasis? Het boek is echter vooral een genot om te lezen van wege de wereld die Michel Faber heeft gefantaseerd, met al zijn details, compleet met eigen klanken, eigen woorden (disjadasja), de filmische scenes die zo karakteristiek de sfeer weergeven, de verhalen die  voortspruiten uit een herinnering, de dialogen en alles wat de romanfiguren tot mensen van vlees en bloed maken, de momenten van humor. Echt ik was er weg van. Toen het boek uit was, had ik ook wel even tijd nodig om weer terug op aarde te komen.

_________________________

Het Boek van Wonderlijke Nieuwe Dingen – Michel Faber | Uitgever Podium (2015) 672 blz.

Disclaimer: Dit boek heb ik gekocht; 25 euro voor zo’n fantastisch reis en leeservaring is eigenlijk een koopje!

5 gedachten over “25 euro voor zo’n fantastische reis is een koopje”

1. Dat je dit boek 5 sterren hebt gegegeven zegt toch wel wat…lijkt me een prachtig boek gezien je recensie over Het Boek van Wonderlijke Nieuwe Dingen.

2. Niet moeilijk om deze dikke pil uit te krijgen….
    Bijzonder vond ik het om te merken dat ik tijdens het lezen, net als Peter, bijna geen interesse meer kon opbrengen voor de zaken die op aarde plaatsvonden en via Flits op me afkwamen…”pfff wat een gedoe allemaal” dacht ik dan…

1. Hoi Judith ik ben verrast dat jij deze ook gelezen hebt en inderdaad zo is het. Dat zegt wel iets van hoe we kunnen opgaan in wat er op ons pad komt en dat het moeilijk is om overal aandacht voor te hebben.
      Binnenkort ga ik in jouw boek beginnen 😉