Het leven, maar dan beter

Het leven, maar dan beter, wie zou daar niet van willen weten? Alsof de nieuwste titel van de Franse schrijfster Anna Gavalda nog niet verleidelijk genoeg is, heeft uitgever De Geus het boek ook nog eens een omslag gegeven waar heerlijke macarons bijna vanaf te pakken zijn. Het typisch Franse koekje past inderdaad prima bij het boek waar twee verhalen in staan, van jonge mensen in Parijs.

Mathilde:

Mathilde is 24 jaar,  een studente kunstgeschiedenis, die in plaats van studeren, nepreviews schrijft zodat haar zwager websites kan verkopen. Ze deelt in Parijs een appartement met een tweeling, meiden die niet haar vriendinnen zijn. Direct blijkt wel hoe ongelukkig ze is met haar leven; ze wacht tevergeefs op een afspraakje, haar moeder is gestorven, met haar vader heeft ze nauwelijks contact, ze deelt het bed met Jan en alleman. Enfin dat haar leven schreeuwt om iets beters mogen duidelijk zijn. Het wordt nog beroerder als de zussen haar het geld (10.000 euro contant) toevertrouwen voor de verbouwing van het appartement en Mathilde zo stom is dat ze de tas met geld kwijtraakt. Mathilde, die zelf verslag doet van dergelijke stupiditeiten, schaamt zich kapot. Nog meer wanneer ze haar tas met inhoud terugkrijgt, maar blijkt dat de eerlijke vinder een tamelijk erotische liefdesbrief heeft gelezen. Dan kantelt het verhaal (en ook het perspectief); Mathilde wordt gevolgd door een alwetend verteller, die laat zien hoe zij het roer omgooit op zoek naar ware liefde.

Het is waarschijnlijk een typisch verhaal van de jeugd van tegenwoordig, compleet met een treffend beschreven tijdsbeeld van Anna Gavalda over hoe wij gekluisterd zijn aan onze mobieltjes:

“al die gecodeerde gevoelens, al die vriendschappen die aan het zijden draadje van je apparaat hangen, die je elke avond moet opladen en waarvan niets zou overblijven als de stoppen zouden doorslaan.”

De korte stukken vol retorische vragen lijken aan te sluiten bij de huidige leescultuur. Voor het moraal van het verhaal kon ik niet zoveel waardering opbrengen, maar ik was wel gecharmeerd van de wisseling van perspectief en heel even waande ik me in Parijs, zwervend door de straten, terwijl de hoofdstad ontwaakt. Ik twijfel overigens of Mathilde het betere leven gevonden heeft.

Yann

Nee dan Yann, 27 jaar en net zo ongelukkig met zijn baan als verkoper in een elektronicazaak (ook niet het vak waarvoor hij heeft geleerd),  die samenwoont met Melanie omdat het appartement van haar tante beschikbaar was. Zijn melancholische overpeinzingen worden onderbroken wanneer hij besluit de buren te helpen met het verplaatsen van een kastje wat in de weg staat op de overloop. In de eindeloze uurtjes van de avond, de gastvrijheid van het gezin, de gesprekken bij een goed glas wijn, het samen eten en delen, ontdekt Yann de passie die zijn leven mist. Het is een heerlijk verhaal, ook weer door de Franse sfeer die ervan spat. Een prachtige spiegel, niet alleen voor Yann. De spanningsboog is sterker; hoe gaat zijn leven verder als hij naar huis gaat?

Ik zou me kunnen voorstellen dat Anna Gavalda nog veel meer verhalen zou kunnen vertellen over mensen die een beter leven vinden. Wat dat betreft smaken deze macarons naar meer. Misschien ligt de uitdaging van dit boek wel om de vulling van de macaron, tussen twee schuimdelen, te maken met je eigen verhaal over hoe je een beter leven hebt gevonden.

Wat is volgens jou een beter leven?

____________________________________

Mijn waardering:  voor Mathilde **(*) en voor Yann ****