Refomeisje, een leven maar dan beter?

refomeisje Refomeisje van Annemarie van Heijningen-Steenbergen zou ook een verhaal kunnen zijn in het boek Het leven, maar dan beter, waar ik de laatste keer over blogte. Toegegeven de twee boeken spelen zich af in een heel andere wereld en worden waarschijnlijk nergens samen aangetroffen dan in mijn huis en op mijn blog. De verhalen van mondaine twintigers, die leven zonder God in Parijs, hebben weinig overeenkomsten met de persoonlijke zoektocht naar het heil van een refomeisje wat opgroeit in een orthodox milieu in Nederland. Maar beter is een kwalificatie die Annemarie van Heijningen  in het eerste hoofdstuk van haar boekje noemt:

“De  wereld, dat waren mensen die  leefden alsof God niet  bestond.  Wij  wisten  dat  God wel bestond. Daarmee waren we niet beter, maar we  déden  wel  beter.”

boeken van Annemarie van HeijningenIk ken Annemarie van Heijningen van haar columns waarmee zij mij voor zich wint. Haar beschrijvingen van een leven, als moeder en christen, met vallen en opstaan zijn een bron van herkenning. Ze kent de valkuilen van perfectie  De titels van haar eerdere boeken onderstrepen dat. Annemarie heeft allang bewezen dat ze met zelfreflectie en zelfspot kan schrijven over een zoektocht naar waar het om draait in het leven. Refomeisje is anders. De stukjes zijn nog steeds kort, maar de toon is serieuzer. Nadenken over wat Annemarie van Heijningen heeft geschreven is minder vrijblijvend. Ze wil niet het reformatorische nest waar ze tot geloof kwam bevuilen, maar met vragen en twijfels die ze van jongsaf al had, openingen bieden voor een gesprek met hen die ‘refo’ zijn. Daarmee lijkt het vooral een boek voor insiders of voor hen die net als Annemarie afgleden.

“Was het afglijden, als je hervormd werd? Een neerwaartse beweging, van boven (Gereformeerde Gemeenten) naar beneden (hervormd of evangelisch)?”

Tja zo zie je maar weer dat een beter leven, steeds anders gedefinieerd kan worden. In elk geval siert het Annemarie dat ze een nederige houding aanneemt, niet pretendeert het zelf beter te weten.

Refomeisje is doorspekt met tale Kanaäns. De 24 stukjes hebben een term uit deze codetaal waarmee orthodox gereformeerden hun persoonlijk geloof beschrijven. In de bijlage achterin worden deze termen kort uitgelegd. De manier waarop Annemarie over haar geloof vertelt, hoe zij tot bekering is gekomen en bevestiging heeft gekregen dat ze Avondmaal mocht vieren, sluit aan bij hoe men het in reformatorisch kring ‘graag’ hoort. Behalve dan, dat Annemarie zo vrij spreekt over genade, iets wat ik persoonlijk alleen maar toe kan juichen.

Overigens ben ik nooit een refomeisje geweest, maar altijd ‘een vreemde vogel’. Toen ik verkering kreeg met Ton en daardoor schoonfamilie en vrienden, heb ik tijdelijk in een reformatorisch nest gewoond.  Lang genoeg om me te herkennen in wat Annemarie schrijft en met dezelfde passie te wensen dat dit boekje bijdraagt aan gesprekken over wat nu een beter leven is.

__________________________

Refomeisje – Annemarie van Heijningen-Steenbergen | Boekencentrum (2015) 98 blz.

Disclaimer: Toen ik ontdekte dat het een klein boekje was, heb ik het voor € 4,99 als ebook gekocht.

2 thoughts on “Refomeisje, een leven maar dan beter?”

1. Leuk om te lezen. Ik heb Annemarie vanmorgen horen spreken op een koffie-ochtend in Noordhorn. Daar vertelde ze o.a. ook over het refo meisje inclusief hoed en enkellange rok. Ze kan heel levendig vertellen. Het refo meisje kwam uiteindelijk terug in de kerk waar ze begonnen was en kwam na een aantal andere kerken te hebben onderzocht tot de conclusie dat er hier geen volmaakte kerk is.