De lege stad – over de oorlog in Rotterdam

Rotterdam en de Tweede Wereldoorlog, dan denk je aan het verschrikkelijke bombardement, aan de dagenlange brand die de binnenstad heeft verwoest. Daar is dat bekende monument van Zadkine ‘De verwoeste stad’, een bronzen man zonder hart wat ons aan de verschrikkingen herinnert. Op Zuid is er het stuk muur van Loods 24, zodat we niet vergeten dat er duizenden Joden zijn weggevoerd uit de stad. Dat is het wel zo’n beetje wat ik aan historisch besef heb met mijn stad en de Tweede Wereldoorlog. Dat er veel meer over te vertellen is bewijst Simone van der Vlugt in haar nieuwe historische roman De lege stad.

De lege stad - Simone van der VlugtKatja van Kesteren is 21 jaar als de oorlog uitbreekt. Ze heeft een onbezorgd leven, misschien een beetje leeg omdat ze hoewel ze al een jaar getrouwd is met arts Daniel, nog geen baby heeft. Om haar lege dagen te vullen, trekt ze nog regelmatig naar de kruidenierszaak van haar ouders in het centrum van de stad. In het grote katholieke gezin is extra hulp altijd welkom. Ook op 14 mei als haar jongste zusje Lieke van vier ziek is. Haar ouders vinden het goed als Lieke met Katja meegaat. Ze zijn nog maar net vertrokken als ze worden overvallen door het bombardement. Samen met haar broer Thijs kan ze een schuilkelder bereiken. Katja beseft nauwelijks hoe haar leven in een klap is veranderd. Bij het bombardement zijn haar ouders en een broer en zus omgekomen. De twee broers, die toevallig met bestellingen voor hun ouders op pad waren en een zus, die buitenshuis werkt, gaan bij Katja in Kralingen wonen. Katja’s leven is gevuld met zorgen voor haar familie en vrienden.

Alles wat je kunt bedenken bij een verhaal uit de Tweede Wereldoorlog heeft Simone van der Vlugt in haar historische roman verweven; Katja’s broers zitten in het verzet, haar schoonfamilie is lid van de NSB, haar beste vriendin is Joods. Haar man Daniel wordt opgepakt als hij samen met andere artsen een protestbrief schrijft. Het maakt het leven voor Katja niet makkelijk en de keuzes die ze moet maken om de oorlog te overleven; wel of niet onderduikers helpen, wel of geen relaties aanknopen met Duitse officieren? Met Katja als hoofdpersoon laat Simone van der Vlugt de lezer inzien dat het allemaal niet zo eenvoudig was in de Tweede Wereldoorlog.

Maar dat is het dan ook wel, want de roman is toch met een zeker gemak te lezen. De karakters zijn oppervlakkig. Er zijn scenes die een zekere spanning hebben, maar van een gewaardeerd thrillerschrijfster had ik toch een sterkere spanningsboog voor de hele roman verwacht. Nu zijn vooral de historische feiten verwerkt in het boek, hoe goed en nauwkeurig ook het is wat mij betreft niet voldoende voor een goede historische roman. Hoewel ik moet nageven dat Simone van der Vlugt op een laagdrempelige manier kan vertellen over de geschiedenis van Rotterdam. De lege stad verwijst veel meer naar wie er zijn verdwenen in de loop van de oorlogsjaren, dan na de kaalslag van het bombardement en dat blijft toch aangrijpend.

_______________

De lege stad – Simone van der Vlugt | Ambo Anthos (2015)

Disclaimer: ik heb een leesexemplaar ontvangen via de boekhandel en de uitgever, waarvoor mijn hartelijke dank.

5 thoughts on “De lege stad – over de oorlog in Rotterdam”

1. wat een boeiend en goed geschreven boek . in een adem uitgelezen..
    deze gebeurtenissen mogen nooit vergeten worden..kippen vel …iedereen moet dit lezen ..bedankt simone je hebt onze ogen weer geopend..

1. Fijn Truus dat jij hebt genoten van het boek, geen idee of de schrijfster Simone van der Vlugt langs deze weg jouw compliment zal zien, maar ik ben het met je eens we mogen het niet vergeten wat er is gebeurd in Rotterdam (en wat elders in de wereld nog steeds gebeurd en waar we schijnbaar net zo besluiteloos bijstaan als Katja, omdat onze verantwoordelijkheden dichter bij ons huis liggen en daardoor zo weinig durven doen.)