Uitgelezen Rotterdams: Kind van het water

Beth Dodaars voelt zich zo anders dan haar vrome, hardwerkende, alleenstaande moeder dat ze al jong in verzet komt. Als ze naar school gaat, stelt ze zich voor als Nina Dodaars. Ze groeit op in de jaren zeventig in een achterbuurt van Delfshaven. Ze speelt met haar vrienden op straat onder toeziend oog van Piet Hein. De cafés met dronken vrouwen en zeemannen liggen om de hoek, het gevaar van het water voor de deur.  Zo wordt haar vriend Oos een keer door een onbekende man uit het water gevist. Nina droomt als kind ervan om kapitein te worden en de wijde wereld te ontdekken. Later krijgt ze de kans om door te leren met het geld van haar onbekende vader. Ze verlaat Delfshaven om ergens in het Noorden te studeren, verliefd te worden, te trouwen met een man, die haar moeder absoluut niet geschikt voor haar vindt. Het contact tussen haar moeder en Nina bereikt een dieptepunt.

OmslagKindVanHetWaterKind van het water is geschreven door Marianne Witvliet. De roman komt traag op gang. In de proloog is het 1991 en is Nina thuisgekomen in een vertrouwd huis aan de haven. Dan komen er allerlei herinneringen aan haar moeder boven en daarmee vertelt Nina het verhaal van haar jeugd, haar twijfels en onzekerheden. Haar verlangen om te ontsnappen aan de haar bekrompen jeugd, de schande van het geen vader hebben. De roman zit goed in elkaar.  Het is realistisch beschreven hoe het leven van Nina verandert als haar huwelijk niet blijkt te zijn wat ze er van verwacht had. Op dat keerpunt in haar leven,  ligt haar moeder op sterven. Hoe Nina de weg terugvindt naar huis met vallen en opstaan is integer beschreven, al vallen er wel veel ‘toevallige’ puzzelstukjes in elkaar. Marianne Witvliet heeft af en toe bloemig taalgebruik zoals ‘de gedachten wolkten tussen ons in’. Aan de andere kant zijn er ook typische Rotterdamse uitspraken, zoals ‘dat ken ik wel zeggen’ en Nina schaamt zich voor de krootjes die op tafel komen. Het beschreven stadsbeeld van Delfshaven klopt. Alle die details maken ‘Kind van het Water’ tot een meer dan goed verhaal.

Het boek is opgenomen in de CLO 15. Het Christelijk Literair Overleg heeft de roman opgenomen in de canon van 15 boeken die van betekenis zijn in de Christelijke Literatuur. Terecht,  ik denk dat dit nog het best samen te vatten is met de kernachtige quote uit het boek:

“Menselijke wortels groeien in geloof en geschiedenis.”

In de zoektocht naar je bestaan kan dat meer wezen. In die zin is Kind van het water’ een roman van deze tijd, waarin steeds meer mensen wroeten in hun familiegeschiedenis. Het geloof van de moeder van Nina wordt op een zuivere manier beschreven en er zijn ook wel literaire verwijzingen naar bijbelteksten. Toch denk ik dat Kind van het Water ook gelezen kan worden door mensen als Nina, die niets van het geloof willen weten of de christelijke wortels ergens in hun leven zijn kwijtgeraakt.

______________

Kind van het water – Marianne Witvliet | Uitgeverij Mozaïek (2008)

Disclaimer: privé bezit