Het dwaze van God

In Aan de andere kant van de bergen beschrijft Elisabeth Musser hoe een Iraniër Jezus leert kennen en daardoor bedreigd wordt door moslims in het vluchtelingencentrum. Ik had het boek net uit, toen mijn oog viel op dit artikel in het ND van dinsdag 7 april “Het dilemma van vervolgde christenen”. Blijven of vluchten: welke keus moeten vervolgde christenen maken? Journalist Aad Kamsteeg vraagt zich af of wij als vrije Nederlanders wel over die actuele vraag mogen oordelen. Hij werkt samen met zijn zoon aan een DVD/boek project waarin vervolgde christenen centraal staan n.a.v. het boek ‘Het dwaze van God’ van Nik Ripken.

Van bericht uit de krant naar het boek
Van bericht uit de krant naar het boek

Tot vorige week dinsdag stond dat boek ongelezen in mijn kast. Eigenlijk had ik geen idee waarover het ging. Ik had het gekregen van Stichting Gave omdat ik meegedaan had aan een actie  om een brief te schrijven aan een vluchteling, maar nu was mijn nieuwsgierigheid gewekt. Toen ik er eenmaal in het spannende levensverhaal van deze christen begon, kon ik het niet meer naast me neerleggen.

Missie Somalië

Nik Ripken, alleen zijn naam is verzonnen (evenals de namen van sommige christenen die hij heeft ontmoet uit veiligheidsredenen) heeft een indrukwekkend verhaal te vertellen. Hij was ooit een plattelandsjongen uit Kentucky (Amerika), die een dierenarts wilde worden. Hij kwam uit een gezin, waar leven betekent hard werken en geluk samenzijn met je familie en vrienden. Terwijl hij werkt in een kaasfabriek om zijn studie te kunnen betalen, hoort hij Gods stem. Vanaf dat moment beseft hij; nu moet ik gehoorzaam zijn aan Jezus opdracht ‘Ga heen’. Hij ontmoet het meisje van zijn dromen, die ook een roeping heeft om zendeling te worden. Ze gaan eerst naar Malawi, dan naar Zuid-Afrika, maar omdat ze vooral willen werken waar mensen nog niet van Jezus gehoord hebben, komen ze uiteindelijk in Somalië. Met de ervaringen van Nik Ripken uit Somalië in 1992 begint het boek. Het is de hel op aarde. Somalië bevindt zich in een verwoestende burgeroorlog. Het is nog voordat de VN begint met operatie Restore Hope. De hulporganisatie waar Nik Ripken voor werkt, organiseert verschillende hulptransporten waardoor mensen te eten krijgen. Het gebeurt allemaal in verschrikkelijke en gevaarlijke omstandigheden en er moeten hartverscheurende keuzes worden gemaakt. Naast hulp bieden, is het heel erg moeilijk om iets van het geloof te delen. Simpelweg omdat christenen in Somalië met de dood worden bedreigd. Werken onder die omstandigheden roept een heleboel vragen op bij Nik Ripken; vragen over God en vragen over hoe christenen in zo’n situatie kunnen (over)leven. Als de VN zich terugtrekt uit Somalië en het gezin Ripken ook persoonlijk is getroffen door een groot verlies, gaan Nik en Ruth Ripken terug naar Amerika om zich te bezinnen op hun missie. Al vrij snel ontstaat het plan om onderzoek te doen in landen waar christenen om hun geloof worden vervolgd, zodat ze met die gegevens christenen in landen als Somalië kunnen bemoedigen.

Van geven naar ontvangen

Hoewel het boek geen verschillende delen kent, herken ik heel sterk een deel waarin Nik Ripken de zendeling was en andere mensen over Jezus wilde vertellen (tot hoofdstuk 16) en een gedeelte waarin Nik Rikpen juist van anderen leert wie Jezus is en welke kracht geloof heeft. Ook als Nik Ripken op bezoek gaat bij vervolgde christenen in Rusland, Oost Europa, China, andere delen van Azië en islamitische landen, blijft het een heel spannend boek. Maar het zijn de getuigenissen van christenen (die Nik Ripken overigens om veiligheidsredenen pas later op kon schrijven) en hoe dat het geloofsleven van Nik verandert, wat dit boek zo indrukwekkend maakt. Radicaal ook.

Leerde ik van het boek van Elisabeth Musser om te bidden voor vluchtelingen. Nik Ripken is vrij duidelijk aan het eind van zijn boek. “Het is niet genoeg om harder te bidden voor de vervolgde christenen.” Het gaat er niet om wat je doet, maar wie je bent, een getuige van Jezus Christus. Dit boek, de verhalen van de vervolgde christenen houden ons in elk geval een spiegel voor. We zouden ons kunnen afvragen waarom wij niet vervolgd worden voor ons geloof. Er is een ander antwoord dan de verklaring dat we in een vrije democratie wonen.  Een vervolgde christen spoort Nik Ripken aan:

“Laat nooit gebeuren dat je in vrijheid prijsgeeft wat wij in tijden van vervolging nooit prijsgegeven hebben! Dat is ons getuigenis van de opstandingskracht van Jezus Christus!”

Voor de mensen die niet van lezen houden, op internet heb ik een toespraak van Nik Ripken gevonden, waarin hij met een bijna agressieve toon vertelt wat hij ook in het boek ‘Het dwaze van God staat’. Dat hij radicale uitspraken doet blijkt bijvoorbeeld wel uit deze: “The places we are sending our troops, sending our young men and women to die, are places the Church has failed to go”

__________________

Nik Ripken – Het dwaze van God | Uitgeverij Gideon (2013)

Disclaimer: gekregen van Stiching Gave, maar beslist de moeite waard om zelf te kopen. Klik hier om alvast te beginnen in het boek.

3 thoughts on “Het dwaze van God”

1. Twee jaar geleden was hij met zijn vrouw op de Open Doorsdag, daar heb ik hem horen spreken. Onder de indruk van zijn verhaal heb ik het boek aangeschaft, maar ik kom er nu achter dat ik het net als jij nog ongelezen in de kast heb staan 😉 Maar daar gaat verandering in komen!

1. Wauw jij hebt hem dus al in het echt gehoord. Echt zijn boek is de moeite waard. Ik hoop dat jij je leeservaring ook deelt op je blog, zodat nog meer mensen kennis maken met dit actuele boek!