Een warm bad: De zevende golf

de Zevende Golf - Henk VaessenIn de Zevende golf,  een roman van Henk Veassen worden gebeurtenissen uit zijn familiegeschiedenis verwerkt in een ficitief verhaal. De schrijver komt uit een ondernemersgeslacht en  het boek vertelt het opmerkelijke verhaal van een ondernemer Jozef Mendel, die zonder geld van de bank  een winkelketen op de Veluwe  weet op te bouwen.  Het familiebedrijf dreigt te worden geruineerd door de derde generatie.  Behalve de zakelijke successtory, is een andere belangrijke verhaallijn; de zoektocht van Joop Mendel. Hij is een kleinzoon van Jozef en wil in zijn voetsporen treden. Hij leert veel van zijn opa, over het andere familiebezit, de Joma Rabbàh, een document met voorschriften voor de Grote Dag, als de Ark terugkeert naar Jeruzalem in de Eindtijd. Voldoet hij aan de voorwaarden die aan de laatste bewaarder van de boekrol gesteld worden?

Henk Vaessen is echt een verteller, behalve de familiegeschiedenis van het geslacht van Mendel, dat begint met Jetl, de moeder van Jozef, die als Joodse voor de polgroms uit Litouwen is gevlucht (in werkelijkheid de de over-overgrootmoeder van de schrijver), via Jozef, Jozef jr. en Joop worden er in het boek ook regelmatig verhalen verteld van mensen die het leven van deze hoofdpersonen kruizen. Zodoende is de Zevende golf een dikke roman waar behalve ondernemersgeest, joodse wijsheid (ook het belang van het houden van de Thora (wet van God) en hoe christenen daarmee omgaan met alle gevolgen van dien), de naderende eindtijd, veel aandacht is voor de verwerking van sexueel misbruik.

Henk Vaessen heeft het talent om verschillende karakters uit te tekenen, die des te scherper uit komen door er een opponent tegenover te zetten. Misscchien is dit cliché, maar het voelt als uit het leven gegrepen. Wanneer je zoveel te vertellen hebt, is het handig om regelmatig met slechts enkele zinnen hele gebeurtenissen samen te vatten of spannende avonturen aan de verbeelding over te laten door de bekende … Het gedeelte dat zich afspeelt tijdens de Tweede Wereldoorlog bijvoorbeeld heeft niet veel pagina’s, maar wat er gezegd wordt, is indrukwekkend genoeg.

Ik heb de roman gekocht, zodat ik met potlood wijsheden kon onderstrepen

Het lezen van de Zevende golf, voelde voor mij als een warm bad. De groei van een familiebedrijf prikkelt sowieso het ondernemersbloed wat door mijn aderen stroomt. De wijze adviezen om een goed ondernemer te worden zijn interessant. Daarnaast is bewust zoeken naar Gods wil voor een betere wereld, iets wat mij na aan het hart ligt. De (joodse) wijsheden passen daarbij en ik kon het niet laten om ze al lezend te onderstrepen, daar heb ik van genoten. Bovendien is Henk Vaessen niet alleen een schrijver, maar ook een dichter en een aantal van die gedichten, raakte mijn hart. Dat neemt niet weg dat een warm bad, uiteindelijk toch afkoelt en dat de rek wat betreft dit boek vol verhaallijnen en thema’s  er aan het eind voor mijn gevoel er echt uit is.

_____________________________

De zevende golf – Henk Vaessen | uitgeverij Aspekt (2014)

Disclaimer: Dit boek had ik in eerste instantie geleend, maar uiteindelijk zelf gekocht, zodat ik de wijze lessen kon markeren.