Uitgelezen Rotterdams: De Hef ziet alles

De Hef ziet alles“De Hef, die halve afgod van Rotterdam” zegt mijn opa van 103, als hij het nieuwe boek van Cees Pols ziet. In ‘De Hef ziet alles‘ gebruikt de schrijver dat idee. Voor de hoofdpersoon, Ruurd den Broeder was de Hef toen hij nog een kind was de plek waar God woont, hoog als de wolken.
Ruurd den Broeder is een succesvol zakenman. De opvolging van zijn bedrijf Offmarin is geregeld en hij kan rentenieren in een penthouse in een van de nieuwe wolkenkrabbers op Zuid, met uitzicht op de Hef en Katendrecht, de wijk van zijn jeugd. Dat hij iets onder de leden heeft, lijkt hij in eerste instantie nog niet toe te willen geven. Hij heeft nog plannen voor een klein adviesbureau ‘Stay’ voor milieuvriendelijke energieprojecten aan de kust. Daarvoor neemt hij een jonge studente in dienst, Kathleen. Maar terug in Nederland wil hij vooral zijn verleden onder ogen komen, zijn familie opzoeken, uitleggen waarom hij zo hals over kop is vertrokken. Is het nog goed te maken?

De flashbacks van zijn jeugd zijn in een ander lettertype en vertellen bijna chronologisch het levensverhaal van broertjes Frans en Ruurd den Broeder, die in de winter van 1949 zijn geboren. In de proloog ontdekt de lezer al dat Ruurd de laatste zoon is van een niet verwachte tweeling. Hij heeft een wijnvlek, maar die verdwijnt onder zijn haar. De verschillen tussen de jongens uitten zich vooral in karakter, waarbij Ruurd het idee heeft dat hij heel zijn leven moet vechten om erkenning. Een alwetend verteller, richt zich vrij persoonlijk en begripvol tot Ruurd. Het is wennen om in die vorm kennis te maken met de jeugd van Ruurd. Wie is de verteller? Zou het inderdaad de Hef kunnen zijn?
Het duurt even voordat de lezer realiseert dat er bij de Hef iets afschuwelijks moet zijn voorgevallen, waardoor Ruurd is weggevlucht uit Rotterdam en zo radicaal heeft gebroken met zijn familie.

Rotterdams

Feit en fictie lopen door elkaar in dit verhaal waar de Hef zo’n grote rol heeft, zelfs de ontmanteling van de brug (het groot onderhoud) wordt gebruikt, hoewel de roman zich afspeelt in 2000 en het val van de Hef pas in 2013 is verwijderd. Dat neemt niet weg dat De Hef ziet alles  uitermate geschikt voor de rubriek uitgelezen Rotterdams. Er is veel aandacht voor de geschiedenis van de wederopbouw na de oorlog. Hoe dat gezinnen bezig hield is goed verwerkt in dit boek. Dat je uit de boot valt als je geen dader, maar een denker bent, zullen mensen met een Rotterdamse mentaliteit wel kunnen begrijpen. Ruurd, ook met het verstrijken van de jaren, is een waarnemer, die veel woorden nodig heeft voor zijn gedachten en weinig tot actie lijkt te komen. Ik merkte dat bijvoorbeeld in de scène van een matroos die bezig is met het onderhoud op een binnenvaartschip. Aangezien wij zelf regelmatig met ons schip in de hoek bij de Hef liggen, vind ik het een mooi idee dat het werk van onze maritiem medewerker niet onopgemerkt is gebleven. Als ik het voorlees, merk ik hoe uitgebreid de scène is beschreven, met details (zoals geluidssignalen van schepen) die niet meer te horen zijn. Wel vaker bespeur ik een mooi schrijverij, waarbij de realiteit van Rotterdam uit het oog is verloren, alsof Rotterdam helemaal volstaat met havenkantoren.

Driehoeksverhouding
De Hef ziet alles is geen mooi verhaal. Het lijkt alsof de hoerenbuurt uit de jeugd, gewoon bij het leven van Ruurd is blijven horen, Rijk maakt niet gelukkig. Aan het eind van zijn leven blijkt Ruurd bijna te verdrinken in zijn eenzaamheid. Ook letterlijk. Het is knap hoe Cees Pols Ruurd levensecht met vallen en opstaan heeft uitgetekend en ook de andere hoofdrolspelers een stem heeft gegeven in het verhaal. Loes, de schoonzus van Ruurd door middel van een radioprogramma en Frans door zijn nagelaten brieven. Dit zorgt dat deze roman toewerkt naar een bijzonder eind waarbij niet alleen de Hef een grote rol speelt, maar vooral broederliefde uit een onverwachte hoek komt.

De Hef ziet alles – Cees Pols | Uitgeverij Mozaïek (2015)

Disclaimer: zelf een exemplaar gekocht, soms voldoen  aangeboden leesexemplaren niet. Dit boek komt binnenkort in de Minibieb Backershagen.

Bovendien telt dit boek mee in Mijn leesuitdaging 2015,  vanwege de driehoeksverhouding (nooit gedacht dat ik hem zo vlug kon afvinken)