Meer dan spannend: Outlaw

Het talent van Ted Dekker is dat hij waarheid op een geweldige manier kan verpakken in een thriller, zodat je al lezend beseft: “He maar dat heeft ook te maken met mijn dagelijkse strijd”. Het boek Outlaw bestaat uit twee delen. In het begin vertelt Julianne Carter haar verhaal. Hoe het komt dat ze met haar zoontje Stephen op een zeiljacht wordt overvallen door een storm en schipbreuk lijdt voor de kust van Irian Jaya. Ze wordt opgevist uit de zee door de plaatselijke bevolking en als pion ingezet in een stammenstrijd. Haar twee jarig zoontje lijkt verdwenen. Ze denkt dat hij is verdronken. Als hij na zes maanden opduikt, blijkt Julianne een ultiem offer te moeten brengen zodat ze hem het leven weer kan geven.
Stephan wordt verbannen en groeit op bij een mysterieuze naamloze “Shaka”. Als hij 18 jaar is, begint het tweede deel van het verhaal. Stephen wordt teruggestuurd naar de inheemse stammen, om zijn moeder te bevrijden denkt hij. Na een eerste gewelddadige strijd, blijkt er een hoger doel te zijn en dat de strijd zich op een heel ander niveau speelt. Er zijn mysterieuze gesprekken en waarnemingen, in het onderbewustzijn of ‘buiten het lichaam’. Deze transcendente benadering maakt deze thriller pittig om te lezen, hoewel ik denk dat Ted Dekker daarmee een prima poging doet om aan te geven dat we allemaal een onsterfelijke ziel hebben. Ik was zelf minder gecharmeerd van de gedetailleerde strijd van 1 man tegen 10.000 krijgers met overdreven krachtvertoon, maar goed zulke scenes horen natuurlijk bij een thriller. Aan de andere kant trekken de gedetailleerde beschrijvingen van de jungle van Irian Jaya je wel echt in het oerwoud van een onbekend gebied met hun inwoners, zodat het verhaal als een film aan je voorbij trekt.

Ted Dekker geeft meer dan alleen een goed verhaal. Hij wil zijn lezers bewust maken van de andere realiteit waarin we leven zodat de wijze lessen van Shaka waarmee Stephen als Outlaw wordt gevormd, kunnen toepassen.

“De spil van elke verandering is het hervormen van je gedachten in verband met anderen. Liefde geeft alle verwachtingen en alle bitterheid op. Vergeving is de juiste weg. Aanvaarding de poort. Zoals jij bent vergeven, ga nu op weg en laat al je verwachtingen en bitterheid varen.”

Outlaw komt terug in het leven van Water Walker, waar op eenzelfde manier de geestelijke dimensie van vergeving is verwerkt. In Outlaw draait het nog meer om de kracht van liefde en overgave. Als je in de maand van het spannende boek iets meer zoekt dan alleen spanning kan ik je de boeken van Ted Dekker zeker aanraden!

Begin alvast in het eerste hoofdstuk.
___________________________________

Outlaw – Ted Dekker | Uitgeverij Kok (2014) 380 blz.