uit de vakantiebieb: Birk

In de vakantie las ik Birk, geleend uit de Vakantiebieb. Met het gekrijs van meeuwen op de achtergrond leek het mij wel toepasselijk om dit boek met die dreigende meeuwenkop te kiezen. Ik had er al veel over gehoord, dit debuut van Jan Robben over de negenjarige Mikael Hammerman die opgroeit op een verlate eiland ergens tussen Schotland en Noorwegen. Op een avond komt hij thuis in een zwembroek en krijgt hij een kop soep van zijn moeder. Zijn vader is te laat. Mikael vertelt dat hij weg zwom. Daarmee is er meteen een spannende opening. Op het eiland met slechts drie huizen, dat van het gezin Hammerman, de zonderlinge visser Karl en dat van de overleden weduwe Augusta, wordt tevergeefs naar Birk gezocht. In de loop van de eerste deel wordt pijnlijk duidelijk wat er is gebeurd tijdens de laatste momenten tussen vader en zoon en hoe dat de verhouding tussen moeder en zoon volledig op zijn kop zet. Wat mij betreft had het boek met deel 1 wel mogen eindigen:

“Papa zou ze nooit meer ‘papa’ noemen, alleen nog ‘Birk’. Haar Birk, om me te laten voelen dat de schuld van mij was en het verdriet van haar. Dichter bij elkaar dat de overkant van de tafel kwamen we niet.

Papa viel nooit meer uit de kraan.”

Maar de krachtige, poëtische stijl zorgt er voor dat je blijft lezen, ook al weet je dat dit alleen maar slecht af kan lopen. Dat hier grenzen overschreden worden, die je eigenlijk niet wilt verbeelden. Mikael zelf vertelt het verhaal over schuld, rouw en volwassen worden. Tegen beter weten in hoop je dat Mikael het gaat redden in eenzame wereld zonder vader. Heftig beklemmend boek.

Birk – Jaap Robbben | De Geus 2014

Disclaimer: geleend uit de Vakantiebieb (gratis tot 31 augustus)

2 thoughts on “uit de vakantiebieb: Birk”