De uitzonderlijke gave van William Praise

Je zou maar een albino zijn en in Oostelijk Afrika worden geboren. Je leven loopt zo’n gevaar (en je maakt zulke bijzondere dingen mee) dat verhaal moet de wereld in. Tania Heimans heeft zich het afschuwelijke lot van de Afrikaanse albino’s aangetrokken en William Praise vertelt in haar boek het hele verhaal.

uitzonderlijke_gave_mediumHij neemt de lezer mee naar de binnenlanden van Afrika. Met prachtige beelden en verhalen komt de de Afrikaanse cultuur met zijn gewoonten en rituelen rond leven en dood tot leven. Als William als witte baby wordt geboren, is de spanning direct voelbaar. Zijn vader, die visser is op het meer, komt niet meer terug en daarmee lijkt het onheil wat een wit kind brengt, bevestigd. Het bijgeloof en de macht van de dorpsoudste worden duidelijk in de voorvallen van zijn jeugd. Tijdens een periode van extreme droogte is het duidelijk wie er een offer moet brengen. Ondanks de liefde en de verhalen van zijn moeder, gelooft William dat hij een zeru zeru is, een geest van een blanke. Wat dat voor zijn leven betekent ontdekt hij als hij ouder wordt.

De roman heeft een geweldige mix van spiritualiteit en is doorspekt met de satire van maatschappij kritiek. Ondanks de woorden Swahili, die niet verklaard worden, is het boek makkelijk te lezen. Wat Tania Hermans heel goed doet (of misschien wel niet) is een gevoel van bevreemding opwekken. Wie is William Praise nu? Aangezien het verhaal door William zelf verteld wordt, kun je in zijn hoofd ‘kijken’. De observaties die hij doet lijken te ‘westers’, maar dat kun je de schrijfster niet kwalijk nemen: hij is immers een zeru zeru. Als William op 17 jarige leeftijd door toedoen van een pater naar Nederland komt om hier te kunnen studeren, merk je pas echt hoe onrealistisch vlug hij weet te schakelen tussen wat hem overkomt en hoe gemakkelijk hij zijn weg weet te vinden in een onbekende omgeving. Het gaf me tijdens het lezen een ‘unheimisch’ gevoel. Het verhaal gaat hierdoor een beetje over de top. Toch onderstreep ik de noodzaak om aandacht te vragen voor het lot van de albino’s in Oostelijk Afrika en daarom voor deze roman meer dan 3 sterren.

Mijn waardering: ***(*)

De uitzonderlijke gave van William Praise – Tania Heimans | Uitgever Artemis & co (2012)

Een gedachte over “De uitzonderlijke gave van William Praise”