Uitgelezen Rotterdams: Langzame wals

Elke maand, op de tiende van de maand probeer ik te bloggen over een boek dat zich afspeelt in Rotterdam in de rubriek ‘Uitgelezen Rotterdams’. Deze keer heb ik daarvoor twee boeken uit de bibliotheek geleend: ‘De danszaal in het duister’ van Herman Romer & ‘Langzame wals’ van Robert Haasnoot. De laatste roman is ooit genomineerd Beste Rotterdamse boek en ik begrijp wel waarom, want Robert Haasnoot heeft op een bijzondere manier het leven van Lodewijk Pincoffs in zijn verhaal verwerkt.

langzame walsDe setting van de langzame wals is perfect; wat het daglicht niet kan verdragen komt samen in een in een schimmige saloon in Amerika. Het is 1879 en daar treft Lodewijk Pincoffs, de eens zo geliefde zakenman en politicus uit Rotterdam, de ook uit Nederland afkomstige prostituee Emma.  Door de visie en handelsgeest van Pincoffs zijn er havens in Rotterdam ontstaan (met name in Feyenoord) waar de stad zijn economische succes aan dankt. Ondanks zijn charisma, zit de fraudeur nu de zenuwen te verbijten in afwachting van één zending, die een nieuw bestaan in Amerika voor hem en zijn gezin mogelijk moet maken. Voor de afleiding knoopt hij een gesprek aan met Emma, die zo haar eigen zorgen heeft om de verdwijning van haar man, die betrokken was bij de bouw van een onderzeeboot door de Ierse vrijheidsbeweging.

Tot een gesprek komt het nauwelijks. Kleine details zorgen ervoor dat herinneringen  uit  het verleden van Lodewijk en Emma aan het licht komen en zo wordt het leven van beide danspartners onthult. Dat het leven van de onbekende Emma qua spanning kan wedijveren met dat met de charismatische Pincoffs is te danken aan het talent van de schrijver. Korte scenes, trefzekere zinnen zetten een sfeer neer die naar een climax werkt, dat wordt versterkt door de niets verhullende woorden die gebruikt worden voor het werk van Emma. Knap gedaan en leuk om zo meer te ontdekken over Lodewijk Pincoffs, de meest beruchte Rotterdammer aller tijden.

Overigens ook dit jaar zijn er weer Rotterdamse boeken genomineerd voor het Beste Rotterdamse Boek. Tot nu toe heb ik daarvan alleen Hier blijf ik gelezen. Er is dus nog werk aan de winkel!

__________________

Mijn waardering :***