Het huis met de leeuwen

Elke maand, op de tiende van de maand blog ik over een boek dat zich afspeelt in Rotterdam in de rubriek ‘Uitgelezen Rotterdams’.  Dat je met een geschiedenis van een dierentuin  veel kunt vertellen, bewijst Tania Heimans in haar nieuwste boek ‘Het huis met de leeuwen’ over een plek in Rotterdam die er niet meer is. De diergaarde van Rotterdam lag vroeger waar nu het Centraal Station is. Een parkachtige omgeving met exotische dieren, waar je kon wandelen en jezelf vermaken. Tenminste als je familie tot de elite van Rotterdam behoorde. Zo’n historische detail onthult al iets over het leven van randen en standen die de samenleving toen bepaalden. De waarde van andere historische feiten zoals vrouwenkiesrecht en emancipatie, de crisis van de jaren dertig en de impact van de Tweede Wereldoorlog krijgen meer betekenis door het levensverhaal van Corry Kuiper-de Jong, de vrouw van de diergaarde-directeur dr. Koenraad Kuiper. Van 1924 tot 1940 woonde zij met haar gezin in het huis met de leeuwen.

Cover het huis met de leeuwenCorry zag de twee stenen leeuwen bij de voordeur van de directeurswoning als klein meisje al. Haar familie behoorde tot de elite van Rotterdam. Het gaf haar de kans om verder te leren als vrouw, maar niet op de plek waar zij van droomde. Het huwelijk met Koenraad beperkt haar vrijheid nog meer, totdat zij uitbreekt in ‘huwelijksvakanties’ en in Zwisterland kennis maakt met mensen uit de literatuur. Over haar leven als huisvrouw schrijft zij kritische stukjes voor kranten. Haar progressieve houding blijkt bijvoorbeeld uit de vorm van onderwijs, die ze kiest voor haar kinderen. Ondanks alles vindt ze een manier om zich nuttig te maken voor de samenleving, ook al wordt het haar niet gemakkelijk gemaakt.

Aan de andere kant vertelt ‘Het huis van de leeuwen’ de geschiedenis van de diergaarde in Rotterdam. Hoe de leefomstandigheden van de dieren zijn, hoe zij in verval raakt en welke activiteiten er georganiseerd moeten worden om mensen te blijven trekken. Zo wordt er bijvoorbeeld een zwarte neushoorn gekocht die geleverd wordt met dierenoppasser, een Afrikaans jongetje van 8 jaar. Maar het is niet genoeg en in dit boek kun je lezen hoe de diergaarde van Rotterdam uiteindelijk is gekomen op de plek waar hij nu ligt.

een geromantiseerde geschiedenis

Het huis met de leeuwen is een mix van leuke anekdotes met hier en daar een dialoogfragment. Voor het overgrote deel bevat het vooral een beschrijving van het wel en wee in de dierentuin of het leven van Corrie Kuiper, die om haar eigenzinnigheid er wel uit springt. Citaten van haar stukjes laten zien dat ze haar tijd ver vooruit was. Haar kritiek op Moederdag of wat ze schrijft over de status van vluchtelingen; het zou nu geschreven kunnen zijn. Naarmate het boek vordert krijg je als lezer steeds meer het idee dat je een non-fictie boek met 15 foto’s aan het lezen bent, zoveel feiten worden er op een goed leesbare manier in het verhaal verwerkt. Er zijn geen voetnoten in de tekst verwerkt, maar achterin is wel een uitgebreide bronvermelding van de citaten. Het verhaal wordt een verslag en de verbeelding die je van een romanschrijver mag verwachten valt weg of wordt samengevat in een enkele zin, zoals bijvoorbeeld bij het bombardement van Rotterdam: “Het was zo traumatisch dat met het centrum van de stad ook hun herinnering aan dat moment verdween.” Daardoor is het niet de roman geworden die ik van Tania Heimans had verwacht, maar eerder zoals de aanschafinfo van de bibliotheek zegt: een geromantiseerde geschiedenis.

__________________

Mijn waardering :**(*)

Het huis met de leeuwen – Tania Heimans | Ambo Anthos (2015)