[omvergeblazen] hoe goed een frisse wind op zijn tijd kan zijn

OmvergeblazenWat een stoer boek! Je bent 19, opgegroeid in een christelijk gezin in een achterstandswijk in Den Haag met een missie; namelijk om de mensen in de buurt over het goede nieuws van Jezus te vertellen. De verhalen in de Bijbel zijn vertrouwd, je kent de liedjes, je weet hoe het hoort, maar dan slaat de twijfel toe in die prangende vraag: ‘Is dit het?’ Is dit alles wat het geloof te bieden heeft?

Katie Vlaardingerboek durft er een boekje over open te doen en blaast even met een frisse wind door alles waar we als christenen voor staan. In [Omvergeblazen] schrijft ze over haar persoonlijke zoektocht, over twijfels, over hoe we heilige huisjes bouwen, waar we ons veilig in voelen. Scherp stelt ze dat christenen vierkant denken; mensen in een hokje duwen, je hoort erbij of je staat erbuiten. Bovendien beargumenteert ze hoe we ook God in zo’n hokje duwen en een beeld van Hem maken wat misschien helemaal niet klopt. Voordat je denkt wat een rebellie, daag ik je uit om dit boek toch te lezen, wat Katie heeft lef! Als zij God niet meer kan zien of voelen en twijfelt aan wat echt is. Als grote vragen geloven voor haar onmogelijk maakt, wordt zij niet alleen maar cynisch. Het onderzoeken van haar twijfels brengt haar ergens en het siert haar dat ze de wijsheid, die ze gevonden heeft deelt in een prachtig vormgeven boekje. Je leest het bijna in een adem uit. Het is goed dat ze zelf een [recap] een adempauze heeft ingebouwd. Haar eerlijke kwetsbaarheid, haar spannende intro’s met voorbeelden die je niet van een braaf christelijke meisje verwacht, maar waar ze wel heel duidelijk haar punt mee kan scoren, de prangende vragen en haar ontdekkingen, het is allemaal boeiend om te lezen.

Ik vind het moedig dat zo’n jonge meid voor God durft te pleiten, die we moeten zien als de Vormeloze, aan het werk op plaatsen waar wij dat niet verwachten. Er is natuurlijk heel veel wat je kunt betwijfelen in het christelijke geloof, maar ik vond haar in deze constatering heel scherp:

In het christelijk geloof zit een gigantisch conflict verborgen. Aan de ene kant geloven we dat God onvoorwaardelijke liefde is. (..) Aan de andere kant geloven we dat God een onderscheid zal maken tussen christenen en niet-christenen.

Dit soort opmerkingen zorgt inderdaad voor een stevige wind in een heilig huisje. Het grappige is dat Katie hier inderdaad de tegenargumenten aanvoelt komen en in gesprek gaat met de lezer als fictieve tegenstander. Terwijl deze pittige theologische kost hap snap wordt behandeld, laat Katie een Jezus zien (die niet alleen is gekomen, gestorven en opgestaan), maar juist met zijn leven heeft laten zien, wat het is om onvoorwaardelijk van mensen te houden. Dat heeft gevolgen voor hoe je naar jezelf kijkt, maar ook naar de mensen om je heen.

Dan kun je heel andere dingen doen, de intro’s bij de hoofdstukken waardoor er leuke spannende scoops ontstaan in het verhaal, tonen een wereld die menig christen niet van binnenuit kent, maar dan blijkt dat je toch heel wat te zeggen hebt. Stoer Katie you did it!

Ook ontdekken hoe origineel Katie over haar twijfels schrijft? Hier een link voor het begin van haar boek.

[Omvergeblazen] – Katie Vlaardingerbroek | Buijten & Schipperheijn (2015) 128blz.

Disclaimer: gekocht en dat zouden meer mensen kunnen doen, de moeite waard!

6 thoughts on “[omvergeblazen] hoe goed een frisse wind op zijn tijd kan zijn”

1. Ondertussen hebben we het gekocht en gelezen en ik zou het niet aan andere aanraden. Het enige boeiende waren de vier soorten stenen waarmee we allemaal ons heilige huisje bouwen. Ik denk bijvoorbeeld aan de godsbeeldstenen.

Ik zou kunnen overwegen het tweedehands te verkopen, maar ik vond het zo’n slecht boek dat ik niet zeker weet of ik een ander ermee wil opzadelen. Ook al wat het hier en daar grappig, op het randje van arrogant zelfs.