Als je tijd niet stil kunt zetten – De Klokkenmaker

De Klokkenmaker - AlbomAls Dor, de hoofdpersoon in de roman ‘De Klokkenmaker’ echt had bestaan, dan had hij mijn vertwijfeling bij het pakken van dit boek gehoord. Het was namelijk de laatste dag van mijn vakantie en ik vroeg me af of ik wel moest beginnen in een boek met de titel klokkenmaker terwijl ik het liefst wilde dat de tijd gewoon stil bleef staan. Dor is de verpersoonlijking van Vadertje Tijd of zoals het boek in het Engels heet ‘Time keeper’. Van alle mensen op aarde was hij de eerste die de tijd ging meten en markeren met een toevallig ontdekte zonnewijzer en waterschalen.  Wanneer zijn vrouw op het sterfbed ligt, rent hij naar de Goden om een einde aan zijn lijden te forceren. Hij wordt veroordeeld tot een eindeloos leven in een grot, zodat hij leert dat het meest waardevolle van de tijd die je gegeven is niet in tijd is uit te drukken. Zo wordt hij deskundig met betrekking tot het verschijnsel tijd. In een eenzame grot hoort hij de stemmen van alle mensen op aarde die om tijd vragen. Sinds tijd is vastgelegd is daar ook de grootste vraag naar. Dus toen ik aan het eind van de vakantie verlangend vroeg of het nog even langer mocht duren, onderstreepte ik eigenlijk  de relevantie van dit boek.

Dor is niet de enige hoofdrolspeler in het verhaal. Om een eeuwigheid later uit zijn grot te kunnen komen, krijgt hij een bijzondere missie. Hij moet Sarah Lemon, een jonge studente die minder tijd wil en Victor Delamonte, een oude rijke zakenman, die meer tijd wil, bij elkaar brengen.

De klokkenmaker is daarmee een makkelijk te lezen, waanzinnige tijdreis, vanaf de oertijd tot eind 2012, het moment dat Sarah en Victor voor beslissende keuzes staan, met een blik in de verre toekomst van deze man en vrouw. Het zijn korte hoofdstukken met recht toe recht aan zinnen. Wat er staat is genoeg om het verhaal duidelijk te maken. Het leven van Sarah en Victor wordt daardoor wel enigszins clichématig en voorspelbaar. De oneliners over de waarde van tijd springen uit het verhaal.

‘Alles wat de mens tegenwoordig doet om efficiënt te zijn, om zijn tijd zo goed mogelijk te besteden, geeft geen voldoening, zei Dor. Hij gaat alleen maar verlangen naar méér. Hij wil zijn eigen bestaan in de hand hebben. Maar niemand heeft de tijd in zijn hand.’

Omdat het thema relevant is lijkt het alsof er aan schrijfstijl mag worden ingeboet. De Cirkel van Dave Eggers heeft zo’n zelfde manco. Toch is het een roman met een belangrijke boodschap. Saillant detail in amper 4 uur was het boek uit en de vakantie  afgelopen.

De Klokkenmaker – Mitch Albom Uitgeverij De Barbaar (2014) 240 blz.

Een gedachte over “Als je tijd niet stil kunt zetten – De Klokkenmaker”