De Kopiist voor een vakantie in Andalusië

Alders-DeKopiistSoms moet je een reis maken om een boek te ontdekken. Dat overkwam me toen wij onze vakantie naar Andalusië hadden geboekt en ik nieuwsgierig was naar de geschiedenis van die streek. Al surfend op het internet kwam ik de Kopiist tegen van Hanny Alders. Een boek wat ik waarschijnlijk anders niet opgevraagd zou hebben bij de bibliotheek, maar nu in de koffer meeging naar Spanje.

Hanny Alders laat mij een rijkdom zien van de islamitische cultuur tijdens de Middeleeuwen, direct al bij de woorden van het motto van de roman:

“Mijn oog bevrijdt wat het papier gevangen houdt: het wit het wit en het zwart het zwart “

(Ibn Ammar van Silves † 1086)

Dat zijn zinnen die het hart van een boekenliefhebber sneller laten kloppen en samenvatten wat de lezer aan de hand van de kopiist zal ontdekken.

Deze historische roman speelt zich af in het Middeleeuwse Cordoba, rond 950. Cordoba was de hoofdstad van Al Andaluz en in handen van Islamitische vorst: kalief Abd al Rahman III. In die tijd werkt de hoofdpersoon Fadl Allah, een vrome moslim, als kopiist bij de histograaf Al Razi, die bezig is met zijn meesterwerk, namelijk de geschiedenis van Al Andaluz te schrijven. Het werk van Fadl bestaat uit het maken van aantekeningen tijdens het onderzoek en passages overschrijven. Daarnaast kalligrafeert hij boekomslagen voor het familiebedrijf van zijn vader.  Tijdens zijn werkzaamheden in het huis van de Al Razi, krijgt Fadl een vel papier in handen, waarvan de letters pas zichtbaar worden als er toevallig een paar druppers citroenzuur op spatten. Het document is een brief, die rept over een waarheid die moedwillig wordt verzwegen. De nieuwsgierigheid van Fadl wordt geprikkeld en hij gaat op onderzoek uit. Zijn zoektocht leidt naar de christelijke wijk, het woonhuis van de schrijver van het document. De man is op gruwelijke wijze terechtgesteld. Fadl beseft dat verder zoeken zijn leven en dat van zijn familie in gevaar brengt, maar hij kan niet stoppen. Al helemaal niet als hij Theresia, een christelijke vakgenote ontmoet. Zonder haar kennis kan hij de geheimen in de Latijnse teksten niet ontcijferen. In de wereld van boeken en documenten ontdekt Fadl informatie die de positie van de Kalief in gevaar brengt. Verschillende partijen achtervolgen hem om iets met de documenten gedaan te krijgen, terwijl Fadl hoopt dat hij met de informatie zijn familie, vrouw en ongeboren kind in veiligheid kan brengen.

James Bond in een historisch decor

Het verhaal krijgt een James Bond achtige setting, waarbij de meesterspeurder valt voor de charmes van zijn tegenspeler en dat in een middeleeuws decor waar de cultuur bloeit. De liefde voor het geschreven woord, maar ook voor de geschiedenis spat van de pagina’s. Hanny Alders heeft een onbekende wereld voor mij tot leven gebracht en het was een heerlijke roman om te lezen tijdens de vakantie. Interessant om vanuit het gezichtspunt van een moslim deel te worden van het verleden en hoe zij zich toen verdraagzaam (zij het strikt gescheiden met alle beperkingen van dien) leven met christenen en joden. De roman bevat een woordenlijst, namenlijst van hoofdpersonen en plaatsnamen en plattegronden en dergelijke, die ik er regelmatig bij pakte tijdens het lezen. Bovendien zijn de mysterieuze beeldgedichten ook in het boek opgenomen, zodat het duidelijk wordt waarna gezocht wordt.

Interessant was dat een detail van de geschiedenis waarvan leugens verspreidt zouden zijn, ging over Umar Ibn Hafsun, een beruchte rebellenleider. Zijn rol in de geschiedenis was op meerdere plekken tijdens onze vakantie te zien op geglazuurde tegels. Toevallig kwamen wij ook in de buurt van Bobastro, de plek waar Hafsun zijn rooftochten op touw zette, maar van de ruïnes van de kerk (dat was het twistpunt heeft hij zich wel of niet bekeerd tot het christendom) is niet veel meer te zien. Cordoba heb ik alleen nog maar door de pagina’s van het boek gezien en blijft nog op het verlanglijstje voor de volgende keer.

De Kopiist – Hanny Alders | Uitgever Conserve (2010)

Disclaimer: geleend uit de bieb

4 gedachten over “De Kopiist voor een vakantie in Andalusië”

1. Hoi Antoinette, ik weet niet of jij alleen fictie leest: ‘In het spoor van de Moor’ is evenals ‘De Kopiist’ een prachtig boek van (wijlen) Hanny Alders over Andalusië, maar wél een persoonlijk reisverslag. Zeer de moeite waard om je vooraf in te verdiepen, mocht je nogmaals naar Al Andalus afreizen! Dan niet vergeten (=in het boek beschreven) de Romeinse necropolis in Carmona te bezoeken en een kopje koffie te nuttigen met adembenemend uitzicht op het terras van het parador aldaar. Ronduit indrukwekkend!