Schitterend pijnlijk: Compassie

Compassie_EnterIn Compassie vertelt Frank van Luijn over zijn liefdesgeschiedenis met Jessica. Hij is bijna veertig en geen man van vaste relaties. Hij heeft er zoveel gehad, dat hij kan putten uit eindeloze ervaringen en die schat koestert hij boven een leven vol verplichtingen. Als zijn huidige ex, maar niet kan besluiten of zij nu op mannen of op vrouwen valt, komt het moment dat Frank in de ‘snoeppot’ grabbelt; de datingsite voor hoogopgeleiden. In eerste instantie is het voor hem een spelletje totdat hij de profielfoto van Jessica ontdekt. Tussen hen ontwikkelt zich een sprankelende relatie en de wereld ziet er door de ogen van de tot over zijn oren verliefde Frank opeens heel anders uit. Wat heeft Jessica wat andere vrouwen voor haar niet hadden? Het is meer dan een geheim; een getekend leven. Het roept gevoelens in Frank wakker waarvan hij niet wist dat hij ze had; hij wil haar voor een tijd gelukkig maken, maar kan dat en kan Jessica hem ook die gelukzaligheid geven?

Woorden voor geluk

“We zitten met z’n allen aan één lange tafel, die bij aankomst al voor ons is gedekt. De sfeer is dromerig: tientallen kaarsen, kloeke wijnglazen, overal weerkaatsingen en flonkeringen, lachende gezichten. Achter de grote ramen kleurt de hemel boven het IJ langzaam naar een fluwelig blauw, in de verte daaronder en op een brug die rechts het water oversteekt verschijnen overal lichtjes. Het is een avond waarvan vrijwel geen gesprek me zal bijblijven – alleen de sfeer, die er een van zuiver geluk is.”

Stephan Enter laat Frank het woord doen in de tegenwoordige tijd en zo ontstaat er een intens mooi verhaal. Het is een kunst als je met details kunt strooien over je romanfiguren, maar er toch nog zoveel ruimte is voor de lezer om zelf een beeld te vormen over Frank en Jessica. Dat talent zit ook in die kleine misschien wel overbodige bijvoeglijknaamwoorden (wie heeft het nu over een verse regenbui?) waarmee een sfeer gecreëerd wordt, rondom de opbloeiende romance waarvan je weet, zo zit de wereld niet in elkaar. Maar zo willen we wel in liefde en relaties geloven. En zo voelen we ons als we onze zielsverwant vinden. Het fijne, levendige sociale netwerk van Jessica lijkt net over de top, maar dat is natuurlijk om het contrast met de het leven van Frank aan te kaarten.

Passages van pijn

Het is ook een pijnlijk verhaal, omdat eenzaamheid in al zijn facetten schuurt. Sommige passages geven je zelfs een onbehagelijk gevoel tijdens het lezen; bijvoorbeeld wanneer Frank zijn tong als een machine inzet om een orgasme bij Jessica te bewerken. Hoewel ik het smerig vind om zulke seksscenes te lezen, begrijp ik dat ze in dit boek horen. Zo heeft Compassie niet alleen woorden, maar geeft zij ook emoties, die het verhaal doorgeven. Tegelijk omvat deze roman van Stephan Enter de leegte van het leven van de mensen tegenwoordig en de zoektocht naar een zielsverwant  en wat dan uiteindelijk van doorslaggevende betekenis is.

Van Stephan Enter las ik eerder Grip, ook toen was ik al onder de indruk van zijn schrijfkunst.

Mijn waardering ****

Compassie – Stephan Enter | Uitgeverij Van Oorschot (2015)