Mijn stad…Rotterdam

“Zitten er plaatjes in?” vraagt mijn 10-jarige zoon als ik met het boek Mijn stad Rotterdam kom om uit voor te lezen. Ik geef hem het stevige boek, zodat hij er doorheen kan bladeren. “Gaaf!” hoor ik als de verschillende tekeningen en foto’s ziet, die op bijna alle bladzijden staan. Ik hoor hem niet meer, hij leest de kleine stukjes tekst bij de foto’s en bladert geïnteresseerd verder. Geen wonder, hij houdt van geschiedenis en Rotterdam is zijn stad. Hij herkent de oude kraan bij de haven bij het portret van Pincoffs. “Nou voor lezen” en zo duiken we in één van de 17 verhalen die geschreven zijn door Ruud Spruit.

Mijn stad RotterdamIn de verhalen is steeds een hoofdrol weggelegd voor een jongen of meisje. Hun dagelijks leven speelt zich af tijdens de hoogte en dieptepunten van de Rotterdamse geschiedenis; van de inval de Vikingen, tot de huldiging van Feyenoord als Europees Kampioen. In de verhalen zijn de details van de geschiedenis verwerkt en veel daarvan is ook te zien bij plaatjes die in het boek staan. Bovendien zijn er veel aparte tekstvakken met het labeltje wist je dat, die extra informatie geven. het wordt daardoor wel druk op de pagina’s en het is lastig om de aandacht bij het verhaal te houden. Elke periode heeft een inleidend stuk geschiedenisles.

Onze ervaringen:

De belevenissen van Herman de Klerk ten tijde van Pincoffs zijn lang niet zo interessant om na te luisteren als we hadden gehoopt. De jonge Herman zit in een tehuis (in Alkmaar!) en het verhaal wisselt steeds naar de gebeurtenissen eerder die de relatie met de beruchte Pincoffs duidelijk maken, maar zijn rol in de Rotterdamse geschiedenis komt niet echt uit de verf. Het verhaal eindigt abrupt. Bij het verhaal van de huldiging van Feyenoord in 1970 ‘Younus de voetballer’, kunnen mijn kinderen de aandacht er niet bij houden. De hoofdpersoon is dit keer een zoon van een gastarbeider en hoewel het leuk is dit historische gegeven van gastarbeiders te gebruiken leiden ze af, als je een voetbalverhaal verwacht.

De andere verhalen heb ik zelf gelezen en er was er niet één die er uit sprong waarvan ik dacht ik geef het nog een kans bij mijn jongens.

Kortom een gevarieerd en interessant boek om in te bladeren, maar de verhalen zijn niet geweldig.

Onze waardering: ***