Wie doet er mee lootjes trekken morgen?

Ben jij ook zo iemand die alles op het laatste moment nog moet regelen voor Sinterklaas? Nog surprise maken? Cadeautjes kopen? Vind je het ook zo moeilijk om rijmwoorden te vinden voor een gedicht waarmee je iets persoonlijks aan een sinterklaasgedicht toevoegt? Zomaar wat vragen die je regelmatig hoort nu de donkere dagen eraan komen. Gelukkig hebben we de komende maand wat te vieren en zoeken we elkaar gezellig op. Alhoewel steeds minder mensen vieren Sinterklaas. Bovendien juist in deze maanden wordt eenzaamheid sterker gevoeld door mensen.

Nee, mijn introvraag heeft niet specifiek te maken met de donkeredagenvragen-9789043525701-195x300Sinterklaas. Sterker nog het is een idee uit het Donkeredagenvragenboek wat Paulien Vervoorn en Willem J. Ouweneel schrijven. Dit helpt helpt je om je voor te bereiden op het andere feest in december. De christelijke traditie heeft daar vier weken voor uit getrokken; niet op het laatste moment kerstfeest vieren, maar er naar toe leven. Dat noemen we Advent; verwachten. Hoe dan hoor ik je vragen? Nou bijvoorbeeld door gebruik te maken van dit boek met voor elke dag een vraag waar je altijd al een antwoord op zou willen hebben zoals: Waarom moest God mens worden? Hoe kun je wachten op een kindje dat al 2000 jaar geleden is geboren? Kunnen we ervoor zorgen dat de nieuwe wereld een beetje sneller komt? Is wel het realistisch dat door één Kind het licht in de hele wereld opgaat? Wat als woorden niet meer troosten als ik door een donkere periode ga? Wat kan ik leren van de ‘hoofdrolspelers uit de kerststal? In totaal zijn er 42 vragen en antwoorden naar aanleiding van een gedeelte uit de Bijbel. In het stevig gebonden boekje staat de tekst uit de Herziene Statenvertaling. Daarnaast een toelichting en tot slot suggesties/vragen op verder over na te denken en links naar filmpjes op youtube of liedjes op spotify om te beluisteren. Tot slot worden er bij de dag gebeds- en aanbiddingspunten genoemd. Het boek kan zowel individueel maar ook in een groep worden gebruikt. De reflectievragen zijn persoonlijk, maar kunnen aanleiding zijn voor een verdiepend geloofsgesprek. Bovendien is de verwerking van een dag, dan wel vraag niet standaard. Er is ruimte om wat steekwoorden op te schrijven voor een antwoord. De vier weekthema’s beginnen met een opdracht, die uitdaagt om iets moois te maken van de donkere dagen voor kerst; een tekenopdracht in het donker, een spel met allerlei vragen om te ontdekken hoe goed je elkaar kent.  Zelfs als je alleen het boek leest, wordt je aangespoord om iets voor een ander te doen, die een lichtpuntje kan gebruiken. Zo’n idee is dus lootjes trekken op de eerste Adventszondag en diegene die je hebt getrokken op een bijzondere manier te verwennen. De afsluitende tips voor een meditatief kerstdiner, zullen door de ervaringen met dit boekje makkelijker kunnen worden ingevuld.

Het boek staat stil bij de bekende kerstteksten uit de bijbel, maar er zijn ook opvallende stukken, zoals het gedeelte van Spreuken om uit te leggen wat Jezus deed voordat hij mens werd of het gedeelte uit Exodus over de negende plaag, waarin de betekenis van het Paaslam in de plaag van duisternis heel goed wordt uitgelegd. Opmerkelijk is ook dat je in week vier niets van Jezus kunt leren als hoofdrolspel uit de stal, maar in de weken daarvoor is zijn veelzijdigheid al ruimschoots aan bod gekomen.

Het gebruiken van Donkere dagen vragen is een mooie manier om je te bezinnen op wat je gelooft, wie je bent en voor de naaste kunt zijn. Bij het boek is een (gratis) ebook met tips voor groepen, alle links die in het boek genoemd worden, ideeën voor een #dtv dienst en ander extra materiaal, bovendien bevat het een preview van de eerste drie vragen van de eerste week.

Dus blijft er nog één vraag over: wie heeft er zin om mee te doen en antwoorden te zoeken bij de donkeredagenvragen?

Donkeredagenvragen – Paulien Vervoorn & Willem J. Ouweneel | Uitgever Kok (2015)

Disclaimer: voor het maken van deze recensie heb ik dankbaar gebruik gemaakt van het leesexemplaar wat ik van de uitgever heb ontvangen.

2 gedachten over “Wie doet er mee lootjes trekken morgen?”

1. Tja Maahtje, dat is natuurlijk het mooiste zo’n boek niet stiekem vooruitlezen, maar voor een recensie schrijven moest ik wel. Ik denk dat ik nog meer zal ontdekken nu we dag voor dag lezen, de vragen beantwoorden en ‘mediteren’ (aan)biddend aan de slag gaan met dit boek.