Gezocht i.v.m. Moord met citroen

Moord met citroen
Moord met citroen

Moord met citroen  van Jelleke Wierenga kwam bij verrassing op de deurmat vallen. Ik had een exemplaar gewonnen door mee te doen met boekcoververkiezing van uitgever Brevier op facebook. Dat is vast een spannend verhaal dacht ik toen en daarmee ben ik gelijk al op het verkeerde been gezet. Als je bedenkt dat je de buurvrouw kunt vermoorden door haar honden met citroenen te bekogelen, dat heb je een heel andere insteek. De tweeling Bruno en Brunhilde overkomt dat. Ze realiseren zich dat ze moeten vluchten, maar waarheen? Hoewel ze van hun beste vriend Ben geen medeplichtige willen maken, heeft zijn broer wel een prachtige motor met zijspan. Nadat ze in de garage met dozen een soort van look al like hebben achtergelaten, vluchten ze naar een volgend dorp. Als je denkt dat dit allemaal met een paar zinnen gezegd en gedaan is, heb je het mis want Bruno en Brunhilde kibbelen, als broer en zus over alles. Zij wil steeds het laatste woord. Hij, als betweter kan niet zonder een psychologische analyse en dat levert pittige dialogen op met een vleug typische humor. Echt komisch worden de dekmantels die ze steeds verzinnen; een zwanger meisje op de vlucht voor haar alcoholistische vader, Russische acteurs op vakantie. Het wordt steeds gekker totdat ze uiteindelijk serieus in de handen van een bende rollen die tic wil produceren….

Wat ik er van vond?

Ik had er moeite mee. Hoewel het lezen van romans per definitie betekent dat je wordt vermaakt door verzonnen verhalen, vond ik het helemaal niet grappig dat me steeds een loer werd gedraaid door twee opgeschoten tieners. Na een paar hoofdstukken deed ik wat je doet in zo’n situatie; je neemt het niet al te serieus meer. Zo’n boek zou de status uitgelezen niet halen, maar tja als je er een oordeel over wilt schrijven, ga je door tot het bittere eind. Dat eind is overigens niet bitter. Goed beschouwd kon ik mijn hart weer ophalen, want tic verslaving is een serieus probleem onder de jeugd van Zuid-Afrika.

Wat vind jij?

Omdat Moord met citroen een prijs heeft gewonnen (bekroond met de zilveren Sanlamprijs voor jeugdliteratuur in Zuid-Afrika) en bij een Brevier is uitgeven, wiens oordeel ik vertrouw, (hij heeft ten slotte Schoeman weer op de planken gezet) verdient dit boek een kans. Daarom ben ik op zoek naar lezers die Moord met citroen kunnen waarderen voor wat het waard is.

blogfoto moord met citroen

• Ben jij een YA lezer? (waarschijnlijk is dat mijn grootste hindernis geweest)
  • Hou je ervan om vermaakt te worden tijdens het lezen door een waanzinnig gefantaseerd verhaal?
  • Ben je bereid om een recensie achter te laten op je blog, dan wel op hebban of een ander lezersforum?

Dan wordt jij gezocht voor deze unieke give a way!

Laat je motivatie om Moord met citroen achter op dit blog of op de facebookpagina van Antoinette’s Boekencommentaar en wie weet maak jij kans op mijn exemplaar. (Best uniek wat er zitten twee minuscule gaatjes in van mijn hond, die zijn tanden in het boek wilde zetten, toen de postbode hem kwam bezorgen.) De beloning kan worden opgestuurd naar een elk postadres in Nederland. Deze actie loopt tot 10 december 12:00. De gelukkige krijgt een persoonlijk verzoek om binnen 24 uur zijn adresgegevens dan door te geven, anders wordt er een andere kandidaat gekozen.

Update: 10 december 12:00 via Namen Loten heb ik een winnaar gekozen en de gelukkige is Ans Stier! Hopelijk kan ik binnenkort een link vermelden naar haar recensie over dit boek.

Technische gegevens:

Moord met citroen – Jelleke Wierenga |Uitgever Brevier (2015) Softcover met flappen 208 blz. € 14,95