Amandelbloesem – wat is het moedergevoel?

Het overzichtelijke leven van de 27-jarige kunsthistorica Sofia van de Heuvel is in de war gegooid door de geboorte van haar zoon Jon. Het was de meest dramatische gebeurtenis in haar leven en ze deed het voor Karel; haar man wilde zo graag een gezinnetje. Nu haar zoontje 3 jaar is, zoekt ze wanhopig naar het moedergevoel. Als er bij de post een brief zit van het Algemeen Meldpunt Kindermishandeling, wordt de situatie thuis alleen nog verwarrender voor Sofie, die herkenning vindt in het lezen van de biografie van Vincent van Gogh.

Amandelbloesem - Nynker van der BeekDe roman Amandelbloesem van Nynke van den Beek begint met een brief aan het centrum voor autisme. Daarna komen de fragmenten waarin Sofia beschrijft wat er in de afgelopen weken is gebeurd met af en toe een tekening.  Dit boek kruipt in je. Lezend ontdek je hoe een hoog sensitieve, autische vrouw zich voelt en hoe ze denkt. Hoe verwarrend mensen kunnen zijn met hun non-verbale communicatie en hoe de omgeving een beangstigend mijnenveld is met veel verschillende geluiden en signalen. Het verhaal ontwikkelt daardoor een bijzondere spanning, juist omdat Sofia aan extreme oplossingen denkt voor haar problemen met Jon. Spannend zijn ook de dialogen, waar Sofia duidelijk en eerlijk is, maar toch niet begrepen wordt. Heel sterk vond ik dat in het gesprek met de AMK, waarin Karel in alle staten is en Sofia toch durft te zeggen dat ze soms zin heeft om Jon de nek om te draaien. De vrouwen die het huisbezoek doen, wuiven het weg als een grapje. Tegelijkertijd is Amandelbloesem een  kwetsbaar verhaal over hoe moeilijk het is om erkenning te krijgen voor autisme en hoe je ondanks dat kunt ontdekken waar  moedergevoelens zitten.

De schrijfster

Nynke van den Beek heeft mij benaderd met de vraag of ik haar roman Amandelbloesem wilde lezen. Lezen over het onderwerp hoe je zorgt voor je kind terwijl je geen moedergevoel hebt, maakte mij nieuwsgierig naar dit boek. Met haar motto uit de brief van Vincent van Gogh “Aan wie ik het meest gehecht ben geweest, heb ik niet anders gespeurd dan als door een spiegel in een duistere rede”, trok mij direct het boek in. De opening met brief en daarna de verslagen van de dagen met een kernwoord verdeeld over 10 weken, die steeds beginnen op zondag, vind ik een originele opzet voor het boek. Bij herlezing kom je erachter dat Sofia niet altijd een even betrouwbaar verteller is, maar dat maakt het boek juist interessanter.

Nynke van den Beek heeft het boek in eigen beheer uitgegeven nadat het  dit jaar de Boekmakersbende prijs heeft gewonnen, voor het beste afgewezen manuscript. Ik vind het moedig van haar, want door het lezen van Amandelbloesem, krijg je de kans om je in te leven in een vrouw met autisme. Daar is de laatste tijd meer aandacht voor, maar nog niet door middel van een verzonnen verhaal.  Nynke heeft eerder een kinderboek geschreven over autisme. Ik ben benieuwd wat haar volgende stap zal zijn, want Amandelbloesem is origineel, spannend en geslaagd!

Amandelbloesem – Nynke van den Beek |2015

Klik hier voor een leesfragement uit Amandelbloesem. Op amandelbloesem.com kun je zien hoe Nynke zelf voorleest uit haar roman.

Disclaimer: voor het maken van deze recensie heb ik dankbaar gebruik gemaakt van een digitaal leesexemplaar.