Wonder nodig deze kerst? The Christmas Candle

De mensen in het dorp Gladstone (Gladbury), waar De erfenis van de kaarsenmaker (het boek) legendarisch is, weten wel wat ze nodig hebben om een wonderlijke Kerst te kunnen vieren: The Christmas Candle (film). Al eeuwen wordt het verhaal doorgegeven; eens in de 25 jaar komt er in de week voor Kerst een engel op bezoek bij de kaarsenmaker. De kaars die door de engel is aangeraakt, laat een wens uitgesproken in een gebed, in vervulling gaan. Het dorp leeft op bij die traditie totdat in het jaar 1864 een nieuwe jonge predikant in het dorp komt, die niets van dit bijgeloof moet hebben. In zijn preken rept hij met geen woord over de kersttraditie van Gladstone. “Ik kan geen valse hoop aanwakkeren. Ik wil mensen niet teleurstellen.” Hij gelooft niet in een God die slechts een mens uit zal kiezen om een gebed te verhoren. Logisch want in het arme boerendorp zijn heel wat hulpbehoevenden. Maar ook de kaarsenmaker en zijn vrouw hebben moeite om de kerstkaars dat jaar in ere te houden. In de nacht dat de engel op bezoek komt, is door een misstap het rek met de kaarsen gevallen en weten ze niet welke kaars is aangeraakt. Ze besluiten alle kaarsen uit te delen, in de hoop dat de kerstkaars toch zijn werk zal doen…

boek of film

Dat is in grote lijnen het verhaal van het boek en de film. In de uitwerking van dit sfeervolle kerstverhaal van Max Lucado zitten wel wat verschillen; met name de reden waarom de predikant moeite heeft met gebedsverhoring. De film speelt in 1890, de moderne tijd dient zich aan met het elektrische licht. Wie heeft er nog kaarslicht nodig? Het boek heeft duidelijker een tweede verhaallijn waarbij een jonge vrouw met kind op reis gaat naar het dorp Gladstone, wat ze uiteindelijk ternauwernood weet te bereiken in de kerstnacht. De manier waarop dit in de film is verwerkt vind ik veel mooier. Het kijken van de film duurt langer dan het lezen van het boek, wat ik voor een kerstverhaal al behoorlijk lang vind (klein uurtje). De film weet meer te ontroeren. Dat komt natuurlijk doordat Susan Boyle een paar kerstliederen mag zingen. Heerlijk om in de kerststemming te komen, waarbij verhoorde gebeden vooral vervuld worden in tijd en aandacht voor elkaar. Soms is daar een wonder voor nodig!

De erfenis van de kaarsenmaker – Max Lucado | Uitgeverij Kok 2008

The Christmas Candle kun je  aanstaande zaterdag zien in de filmzaal van Islemunde (Westerbioscoop) Bekijk hier alvast de trailer:

Dit boek las ik in de kader van de leesuitdaging 2015, in de categorie een verhaal dat zich afspeelt met kerst.