Laat je kind niet los

9789022329771
Laat je kind niet los

Laat je kind niet los is een boek wat dit jaar veel voor mij betekend heeft. Hele passages zijn door mij onderstreept vanwege herkenning of als verklaring voor het heftige gedrag van mijn zoon. Tijdens een fietstocht deze zomer wist hij het er nog eens fijntjes in te wrijven: “Ja jij haalt al je kennis uit boeken, je weet zelf niets over opvoeden.” Een voorbeeld van een persoonlijke aanval van een kind in het nauw, die de schrijvers Gordon Neufeld en Gabor Maté in hun boek hadden kunnen gebruiken. Ontdekken wat de ander nodig heeft, kan alleen als je een relatie met hem aangaat. “Het begrijpen van relaties is oneindig veel belangrijker dan een zoektocht naar een actieplan”(J. Krishnamurti) is het motto van Laat je kind niet los en voor mij de reden waarom ik dit boek heb gelezen.

Laat je kind niet los benadrukt dat hechting een instinctmatig, natuurlijk proces is. Daarom ben je als adoptieouders vol goede moed, een (hulpeloos) kind moet zich wel hechten aan een volwassenen zodat hij zich kan leren ontwikkelen, groeien. Dat is ook wat er gebeurde toen wij onze zoon kregen amper vijf maanden oud. Eigenlijk verschilde hij niet van andere baby’s en los van het feit dat ik nog moest leren hoe het was om moeder te zijn (en zoals veel pasgeboren moeders opeens ontdekte wat zorgen maken is), kan ik nu welhaast terugkijken op een haast ‘onbezorgde’ babytijd.

Gedragsproblemen -> relatieproblemen

Hechting heb je in vele gradaties. Dat hechting het bindmiddel is in relaties is iets waar we nauwelijks bij stil staan. Zeker niet als het goed gaat. Aan de andere kant lijken wij ons wel verschrikkelijk druk te maken over het gedrag van de jeugd van tegenwoordig.  Heel scherp stellen Neufeld en Maté dat er helemaal geen sprake is van een gedragsprobleem, maar van een relatieprobleem. Ze hebben daar een duidelijk voorbeeld bij: een brutale tiener, die alle toenaderingspogingen van haar ouders afweert, geen normaal gesprek met hen kan voeren, maar helemaal opgaat in het contact met leeftijdsgenoten. Als volwassen hetzelfde doen in een relatie; vreemd gedragen, geen oogcontact meer maken, toenaderingen afweren, kortaf reageren, zouden we niet praten over een gedragsprobleem, maar haarfijn aanvoelen dat het hier iets mis is met de relatie. De eerste vraag die we dan zouden stellen is gaat de ander vreemd?

Hechting is meer

Het feit dat hechting een natuurlijk proces is, maakt dat het boek niet alleen interessant is voor ouders met pleeg of adoptiekinderen. Sterker nog Gordon Neufeld en Gabor Maté waarschuwen over de ontwikkelingen met betrekking tot onze kinderen in de huidige tijd. Hoe er een ‘jeugdcultuur’ ontstaat. Hoe deze generatie (en in sommige samenlevingen is dit proces al een paar generaties aan de gang) veel meer op elkaar is gericht en gehecht, dan dat men gericht is op ouder – kind relatie of dat er een structuur bestaat waarin volwassenen het nog voor het zeggen hebben en een voorbeeldfunctie hebben. Zeer gedegen leggen de schrijvers uit hoe hechting in elkaar steekt; welke functies het heeft voor persoonlijke ontwikkeling, hoe je kunt groeien door een proces van leren en falen, omdat je gesteund weet door een vertrouwenspersoon  en wat de (dramatische) gevolgen zijn als kinderen meer aan elkaar zijn gehecht dan aan volwassenen,  omdat ze niet meer kwetsbaar durven zijn. De schrijvers komen uit Noord-Amerika en Canada, de heftige situaties van pesten en zelfmoord onder de jeugd en andere excessen worden moeiteloos met deze ontwikkeling van kinderen met een ‘ontspoorde’ hechting in verband gebracht (en dat dus niet uitsluitend voor adoptiekinderen.)

een ouder als heilige

Persoonlijk vind ik het een makkelijk te lezen boek, duidelijke stellingname, goede uitleg, concrete voorbeelden en regelmatig samenvatting van belangrijkste punten. Heel veel in het boek heeft mij persoonlijk wat te zeggen, over hoe ik dat in relatie tot mijn eigen kinderen zie en kan inzetten. Maar ik put vooral bemoediging uit het betoog van Gordon Neufeld en Gabor Maté. Het tij is nog te keren! Je kunt je kind terughalen. De tips, zeg maar verleidingstrucs om een goede relatie te krijgen met je kind zijn mooi en daar waar het gaat om begrenzen en structuur bieden ook concreet. Waarbij gezegd moet worden dat de schrijvers niet beweren dat het makkelijk is of vanzelfsprekend. “Je moet bijna een heilige zijn om niet vervreemd te raken, maar met onze op leeftijdgenoten georiënteerde kinderen is de status van een heilige wellicht onze roeping”

Ik weet van andere ouders die dit boek gelezen hebben omdat hun kinderen ook problemen hebben mbt hechting, dat zij het vaak een ‘dor’ boek vonden en inderdaad komen er termen voorbij, die ik in het dagelijks leven niet gebruik waardoor het lezen van deze stukken tekst pittig is. Voor een wetenschappelijk betoog vind ik het lastig om objectief te blijven. Ik herken teveel vanuit onze eigen situatie zodat ik geneigd ben om het eens te zijn met de schrijvers, terwijl het bewijs (onderzoekresultaat) vaak niet genoemd wordt. Een en ander is natuurlijk ook debet aan een sociale situatie.  Soms vind ik de schrijvers wel erg zwart/ wit en bekruipt me het gevoel dat het in Amerika wel heel erg slecht gesteld moet zijn met de huidige generatie, waarbij de schrijver de leefsituatie van de jeugd Provence (waar hij ook gewoond heeft) wel een beetje romantiseert.

Ik ben blij dat Gordon Neufeld en Gabor Maté dit boek hebben geschreven, want zelfs in de stormen van mijn bestaan, houd ik van lezen. Hun woorden bevestigen en helpen bij wat ik intuïtief al weet: het belang van een goede relatie. Een relatie die uitstijgt boven boekenkennis omdat ik mijn hart openzet voor hen die aan mijn zorgen zijn toevertrouwd.

Laat je kind niet los – Gordon Neufeld & Gabor Maté | Uitgever Manteau (2014)

Bekijk de eerste 20 pagina’s hier:

Disclaimer: eerst geleend van de bibliotheek, maar na een paar hoofdstukken gekocht zodat ik er aantekeningen in kon maken. Een musthave!

IMG_3276.JPG

4 thoughts on “Laat je kind niet los”

1. Regelmatig na het lezen van je recensies zin om het boek te gaan lezen. Nu ook! Jammer dat een boek lezen zoveel tijd kost… Dit boek behandeld een onderwerp (hechting) waar je je als ouder, en zeker ook als varende vader met kinderen doordeweeks op het internaat, behoorlijk onzeker over kan voelen. Dank voor je openheid in je recensie!

1. We zien elkaar binnenkort en dan praat ik je wel even bij, kost minder tijd dan lezen, is leuker voor de relatie en bevestigt wat jij/jullie goed doen zelfs als je je kinderen niet letterlijk vast kunt houden 😉

2. Dank je wel Antoinette,
    Ik denk dat dit boek ook nuttig is voor scholen…mij flitsten tijdens het lezen direct een paar kinderen in de gedachten. Al brengt het lezen alleen al begrip.