Recensie: Het Naaiatelier

Het kan: De dilemma’s van het bestaan van illegalen in Nederland persen in een verhaal van amper 90 bladzijden. Dat is Het Naaiatelier van Mirjam van der Vegt, dat je deze week cadeau krijgt in de christelijke boekhandel als je voor 12,50 aan boeken koopt. Zo’n kleinood waarvan je beseft dat het leven van Jabir ook iets te zeggen heeft over jouw bestaan, als het boek uit is.

het naaiatelierJabir is als kind gevlucht uit Afghanistan. In Nederland kon hij eindelijk naar school, maar nu hij 18 is, krijgt hij geen officiele verblijfstatus. Hij wordt opgevangen in het naaiatelier van Elna op het kanaleneiland in Utecht. Daar kan hij net als vroeger bij zijn familie, zijn talenten gebruiken om de mooiste jurken te maken. Als Jabir de vrije hand krijgt om een trouwjurk te maken, duikt ineens zijn neef Ramin uit Afghanistan op. Elna wil dat ze gaan samen werken, maar hoe doe je dat als de strijd uit het verleden je inhaalt?

In het naaiatelier ontdekt de lezer de gevoelens en twijfels van Jabir, die in het boek zelf aan het woord is. Hij laat de herinneringen aan vroeger toe en vertelt in fasen zijn vluchtverhaal. Als het te genant voor woorden wordt, treedt hij als het ware buiten zijn lichaam om zo van een afstand over een detail van zijn procedure te vertellen. Knap gedaan van Mirjam van der Vegt, die de spanning in sobere dialogen of sterke beelden weet te vangen.  Ze is al jaren mijn favoriete Nederlandse schrijfster en met dit boekje blijft ze dat ook. Haar passie voor stilte in het leven zit in deze novelle door onder andere mooie momenten van zonsondergang en spreeuwendans in het verhaal te verweven. Ze heeft mij verrast door de rol die de binnenvaart deze novelle krijgt. “Tussen leugen en waarheid zit alleen nog onbekend vaarwater.” Een zin die ik zeker zal onthouden!  Het compacte verhaal heeft meer krachtige uitspraken zoals: “Onthoud jochie dat een man die niets vasthoudt een vrij mens is.”  Zinnen die Jabir helpen om zijn eigen identiteit te ontdekken.  Er staan mooie oneliners in die uitdagen tot het leven en het liefhebben van je naaste. Ik zal daar niet veel over zeggen omdat ze  de moeite waard zijn zelf te ontdekken. In dit opzicht is Het naaiatelier echt een prachtig cadeau van de christelijke boekhandel, als alternatief voor het boekenweek geschenk. Overigens het boek bevat een code waarmee je op de webiste van de schrijfster nog een cadeau kunt downloaden wat door het naaiatelier ontworpen is. Aanrader!

Ga jij voor dit cadeautje naar de christelijke boekhandel?

____________

Het Naaiatelier – Mirjam van der Vegt | Uitgeverij Mozaïek (2016) 96 blz ISBN: 978 90 239 9678 1

Disclaimer: Het Naaiatelier van Mirjam van der Vegt is het actieboek in de week van het Christelijke Boek en krijg je cadeau bij de Christelijke boekhandel als je een ander boek koopt van € 12,50 of meer. Actieperiode loopt tot zaterdag 19 maart. Je kunt het boekje ook krijgen op de website van de schrijfster bij aankoop van één van haar andere boeken.