Zomerlezen #1: Gebroken Wit

Vandaag begin ik een nieuwe serie over boeken die een vakantiegevoel bij je oproepen en daarom lekker zijn om te lezen in de zomer.

Ze was er. Dat is de openingszin van Gebroken wit. Zij is Yara Burger, een weduwe en ze is op Ile d’Oussant, een klein ruig eiland ver van de kust van Bretagne, in de Atlantische oceaan. Met die paar woorden trekt schrijfster Marianne Witvliet mij mee in haar roman op reis.

9789023994497Yara Burger mag dan wel zijn aangekomen op de bestemming, het doel heeft zij nog niet bereikt. Waarom trek je terug, voor onbepaalde tijd, op een eiland, buiten het bereik van je kinderen, zonder mobiel met alleen pen en papier? Na het overlijden van haar man Jeff leek zij de sterke vrouw, maar Yara weet dat ze het verdriet om zijn onverwachte dood nog moet verwerken. Dat en de andere geheimen in haar leven, de vragen waar zij geen antwoord op weet.

“Maar het eiland zou niet losraken, het was een berg op de aardkorst, een rots in de branding. Zijzelf was degene die dreef.”

De combinatie van rouwverwerking en de genezende kracht van de natuur op het eiland, de ontmoetingen met de eilandbewoners maken dit een fijne roman om te lezen. Marianne Witvliet is goed in het scheppen van sfeer tussen de regels, door de omschrijvingen van het sobere vakantiehuisje en weersomstandigheden. Steeds wordt er iets uit het verleden uit de doeken gedaan, waarbij de scheidslijn tussen toen en nu, niet haarscherp is. Herinneringen kunnen niet chronologisch worden opgediept. Toch is dat niet verwarrend om te lezen. Het draagt bij aan de spanningsboog in het verhaal, omdat je als lezer wilt weten wat Yara moet verwerken.

‘Dat is een heel leven samengevat in enkele regels’

Deze conclusie trekt Yara als zij geluisterd heeft naar het levensverhaal van Louise, de vrouw van wie zij het huis op het eiland huurt. Waarop de vrouw zegt: “Het duurde lang voor ik het in een paar zinnen kon zeggen. Ik neem aan dat jij nog in de fase bent dat je aan een paar honderd bladzijden nog niet genoeg hebt.” Zulke zinnen doen mij glimlachen, pareltjes in het verhaal waar ik een bookmark bij zet. De gesprekken met eilanders zijn belangrijk voor het verwerkingsproces van Yara, maar de dialogen zijn soms wat geforceerd, alsof alles wat er gezegd wordt, inhoud moet hebben. Vanaf het begin is het duidelijk dat Yara een lange tijd op het eiland door zal brengen. Daarmee is zij geen standaardvakantieganger, dat had ook in de opbouw van de gesprekken kunnen blijken. Bovendien lijkt het verloop van tijd helemaal geen rol te spelen in deze roman. Aan het eind van het verhaal worden details over het moment van de terugreis niet waargemaakt.

citaat gebroken wit

In Gebroken Wit speelt geloof een belangrijke rol.  Yara worstelt met God, die haar gebeden niet heeft verhoord, maar tegelijkertijd blijft ze anderen op God wijzen.  De eilanders geloven niet in een betrokken Schepper, omdat ze door de eeuwen zoveel geliefden zijn verdronken en er te weinig overbleef om van te bestaan. Yara beweert in een van de eerste ontmoetingen stellig dat zij gelooft dat rust in God te vinden is. Dat dit dan ook gebeurd tijdens deze roman is bemoedigend.

Mijn waardering: ***1/2

Gebroken wit – Marianne Witvliet | Uitgeverij Mozaïek (2003)

Disclaimer: Deze roman heb ik geleend uit de bibliotheek als ebook, ideaal als je jouw eigen collectie wil samenstellen ipv de vakantiebieb.

2 thoughts on “Zomerlezen #1: Gebroken Wit”

1. Wat een leuke rubriek, zomerlezen.
    Heb je nog meer leuke boekentips voor zomerlezen? Wat raad je ons aan om te lezen? Behalve wat al op jouw site staat?
    Ik vind dat jij prachtige en zorgvuldige recensies schrijft en mij op andere ideeen brengt, dat ik soms het boek nog een keer lees. En dan vallen andere dingen op. Dankjewel hiervoor.

1. Bedankt Alie voor het compliment. Aanstaande vrijdag komt het volgende boek voor serie, het zullen zeker afwisselende verschillende boeken zijn, die steeds op een andere manier een vakantie of zomers gevoel oproepen.