Tussen Paniek en Psalmen

Toen ik het interview met Gea Bijl in De Uitdaging las, was ik direct geïnteresseerd in haar boek Tussen Paniek en Psalmen. Ten eerste omdat nieuwsgierig was hoe ze als gelovige moeder God had ervaren tijdens de opvoeding van Gersom, de zoon van de familie Bijl bij wie al op jonge leeftijd autisme wordt vastgesteld. Het balanceren tussen paniek en psalmen omschrijft precies hoe ik zelf beweeg in de opvoeding van mijn kinderen, die extra zorg nodig hebben. Daarnaast was ik benieuwd hoe Gea Bijl haar ervaringen heeft opgeschreven in een boek, omdat ik weleens met die gedachte speel om zelf een boek te schrijven.

Tussen Paniek en PsalmenGea Bijl heeft had haar bedenkingen of ze zo nodig haar ervaringsverhaal moet toevoegen aan de uitgebreide bibliotheek rondom autisme, maar haar getuigenis over hoe God ondanks autisme voor vader, moeder en kind zorgt is, is mijns inziens uniek.

Met korte stukjes neemt Gea je mee vanaf het moment dat ze zwanger was (najaar 1990)  tot het moment dat Gersom uit huis gaat om onder begeleiding zelfstandig te wonen (mei 2012) Alle ups en downs van een leven met een autistisch kind komen voorbij.  Gea Bijl is er heel open over. Als het erop aankomt is zij niet op haar mond gevallen en vecht ze als een leeuw voor haar jong, om te ontdekken wat er mis is met Gersom, om een juiste zorgplek voor hem te krijgen, voor extra steun bij de opvoeding enzovoort. Voor veel ouders met extra-zorgkinderen zal dit herkenbaar zijn. Toch zijn er opvallend weinig clichés in haar verhaal te vinden en dat maakt het de moeite waard dat zij het heeft opgeschreven. Ik werd bijvoorbeeld getroffen door het beeld wat Gea gebruikt toen de diagnose autisme werd genoemd:

“Het voelde alsof ik tijdens het besef hiervan, als een tablet in een glas water, in hele kleine stukjes uit elkaar viel…Opluchting en gebrokenheid tegelijk… (blz 32)

een bemoediging

Een verhaal lezen van een andere moeder in een zoektocht voor de juiste (psychische) zorg voor je kind is bemoedigend. Vooral omdat Gea laat zien hoe God met Gersom zijn weg is gegaan. Toch is het niet zo dat in elke stukje van de jeugd van Gersom over God en geloof wordt gesproken. Dat is niet nodig om duidelijk te kunnen maken dat God wel degelijk een verschil maakt in dit leven, ook als Hij autisme toelaat of niet geneest. Het wonder is veel meer dat Hij zijn nabijheid laat zien op momenten dat het nodig is, de goede antwoorden, voorbeelden op het juiste moment. In het boek blijkt dat uit liedteksten, stukjes uit de bijbel, een woord of een ingeving van jezelf of anderen, visioenen, preken en toch ook gebedsverhoringen. De anekdotes die Gea hierover deelt, raken mij.

De herkenning zorgt ervoor dat je dit boek zo uit hebt. Als je ervaring hebt met kinderen die psychische zorg nodig hebben, dan heb je aan een half woord genoeg om te begrijpen wat er speelt en hoe de paniek voelt die je kan aanvliegen. Aan de andere kant vind ik Tussen Psalmen en Paniek, summier voor iemand die weinig weet van autisme. De stijl in het boek is niet perfect, maar dat geeft niet. Soms blijkt in de kopjes boven het verhaal of de manier waarmee Gea haar tekst wil benadrukken. Gea Bijl vertelt een volledig afgerond verhaal en vergeet daarbij niet de mensen te bedanken die voor de begeleiding van dit gezin zo belangrijk zijn geweest. Vaak is hun aandeel niet in woorden uit te drukken. Ondanks dat vind ik Tussen Paniek en Psalmen de moeite waard omdat het belangrijk is om door te geven hoe geloof en God een verschil kunnen maken in het leven. Gea Bijl heeft dat met haar boek prima gedaan en mij geïnspireerd om na te denken over hoe wij onze eigen ervaringen kunnen doorgeven.

Tussen Paniek en Psalmen, over autisme en geloof – Gea Bijl | Boekscout.nl (2014) ISBN 9789402213492 180 blz.

Disclaimer: Nadat ik het interview had gelezen en op facebook een reactie had achter gelaten, heeft Gea mij benaderd met een recensie-exemplaar zodat ik voor Boekenmening en mijn blog deze recensie kon schrijven.

Eerder las ik Amandelbloesem van Nynke van den Beek, die haar ervaringen met autisme in roman ook in eigen beheer heeft uitgegeven.