Reisgenoten meer dan een roman

Reisgenoten is een roman over vier verschillende Amerikaanse vrouwen, die besluiten mee te doen aan een cursus, die de gewijde reis heet. Het New Hope retraitecentrum biedt een programma wat mensen de mogelijkheid geeft hun leven te herstellen, door te leven in het ritme van genade en waarbij nieuwe manieren worden ontdekt om contact met God te ervaren.

9789029724937De dochter van Meg, die al jaren weduwe is, heeft in de zomer het huis verlaten. Het huis van de ouders van Meg, waar ze al bijna heel haar leven heeft gewoond, is leeg nu ook haar dominante moeder is overleden. Heel haar leven heeft ze gezorgd dat de anderen het naar hun zin hadden, maar hoe het nu verder moet, weet de onzekere Meg niet. Totdat iemand uit de kerk haar verteld over de cursus, die eens in de 14 dagen wordt gegeven.

Mara een extravagante vijftiger met een volwassen zoon door een ongelukje in haar jeugd en nu ongelukkig in haar huwelijk. Al jaren heeft ze therapie voor al het onverwerkte verdriet. Haar psycholoog vertelt over de gewijde reis, die ze kan volgen om  nieuwe stappen te zetten.

Hannah, eind dertig, is een hardwerkende predikante. Altijd kan de gemeente een beroep op deze ongehuwde vrouw doen. Totdat een collega haar voorstelt om een sabbatical te nemen en gemeenteleden haar een vakantiehuisje aanbieden bij het meer van Michigan. In het huis ligt informatie van het christelijke retraitecentrum in de buurt. Hannah wil daar iets mee doen, om haar verplichte vrijaf zo nuttig mogelijk besteden.

Charissa is een jonge ambitieuze studente van in de twintig, die bezig is met promotieonderzoek naar christelijke literatuur in 17e eeuw. Haar professor vertelt dat alleen studenten die een persoonlijke relatie met God hebben, iets kunnen begrijpen van de worstelingen van deze schrijvers. Charissa die alles perfect wil doen, ziet een folder over de cursus voor geestelijke vorming en denkt dat het een goede aanvulling is op haar studie.

In het begin van het boek worden er meerdere jeugdherinneringen van de hoofdpersonen door middel van flashbacks gedeeld. Deze mix van levens met hun achtergronden, hun verlieservaringen, de pijn, angst en schaamte maakt dat er voor elke lezer wel iets is in de Reisgenoten waarmee je kan identificeren en dat je op die manier mee kan doen met de gewijde reis.

Op retraite met een boek

De schrijfster Sharon Garlough Brown is predikant en retraiteleider. Ze deelt gebedsoefeningen die veel betekent hebben voor haar eigen geloofsleven in de cursus die de gewijde reis wordt genoemd.  Extra informatie over deze geestelijke opdrachten staat in een grijs kader apart in het boek (7 keer). Maar ze komen het meest tot hun recht  door de uitleg die Katherine Rhodes, de cursusleidster van het New Hope retraitecentrum, in het verhaal geeft en door de beschreven ervaringen die de hoofdpersonen hebben tijdens het volgen van deze opdrachten. De weerstand, de twijfels en emoties en de interactie tussen de reisgenoten, die door de verteller worden geobserveerd maken het boek boeiend om te lezen. Je ziet de hoofdpersonen ontwikkelen of vastlopen. Je kunt Reisgenoten oppervlakkig lezen, alleen als roman, maar je zult meer aan je leeservaring hebben, als je meedoet met de opdrachten.

Positieve irritatie

Er staat heel veel in deze roman waar je langer stil bij kunt staan of met andere lezers over door zou kunnen praten. Het was opvallend hoe vaak er werd verteld dat we juist iets kunnen leren van de dingen die ons irriteren. Toch heeft dit boek er wel een paar irritatiepuntjes: Ik denk dat ik voor het eerst last had van het feit dat Reisgenoten een vertaald boek is. Gewijde reis is een letterlijk vertaalde term voor een cursus, het meer dan die zaterdagse bijeenkomsten. Natuurlijk is reis een metafoor, die duidelijk  wordt in de hoofdstukindeling. Door het gebruik van bijbelteksten, hoef je niet de twijfelen aan de christelijke invalshoek. In het boek ontdekken de vrouwen op de cursus met name nieuwe manieren om te bidden en bijbel te lezen. Door vragen als wie ben je, wat zoek je, waar kom je vandaan en waar ga je naar toe, lijkt het vooral een opdracht zelfreflectie. Alleen met dit verschil dat de gedachten en beelden die naar voren komen, allemaal worden toegeschreven aan de werking van Heilige Geest en de liefde van God. “Zelfreflectie is luisteren naar de Heilige Geest en daarop reageren.” De vrouwen krijgen meer geestelijke begeleiding van de cursusleidster en de professor, (die opvallend perfect weten wat te zeggen of wanneer ze moeten zwijgen), dan ééns in de veertien dagen op de cursus. Inhoud van sommige oefeningen wordt al eerder gedeeld in persoonlijke gesprekken. Een van die opdrachten is bidden met fantasie, wat vooral inhoudt dat je eigen verbeelding gebruikt tijdens het lezen van de evangelieverhalen; alsof je er bij bent geweest. Bidden met fantasie lijkt mij in dat geval niet de juiste vertaling.  Niet alle geestelijke oefeningen spreken mij aan. Ik heb vooral moeite met het labyrint (gebedspad). Helaas komen ervaringen met het lopen van het labyrint van Chartes meerdere keren terug in het verhaal. Ondanks de voorbeelden heeft het mij niet kunnen overtuigen van de christelijke waarde daarvan. Toch kan ik de opzet van de roman wel waarderen. De retraitelessen zijn mooi verwerkt in deze roman. De uitwerking van de levens van de hoofdpersonen wordt steeds intensiever, zodat ik het boek wel eens aan de kant heb gelegd om het te laten bezinken; Hoewel de veranderingen aan het eind van de gewijde reis zichtbaar zijn, blijf je als lezer je af vragen hoe het leven van Meg, Hannah, Mara en Charissa verder zal gaan. In Amerika is er een vervolg verschenen. Maar je kunt aan de slag met geestelijke oefeningen om te ontdekken hoe je leven eruit zal zien, als je zelf een heilige reis maakt met God, want dat betreft lijkt de uitgave van Reisgenoten goed getimed: ontspanning om te lezen in de vakantie en bij terugkomst aan de slag met de inhoud.

Reisgenoten – Sharon Garlough Brown | Uitgeverij Voorhoeve (2016 ) 416 blz.  ISBN: 9789029724937 € 19,99

+     Levensechte hoofdpersonen waarmee je kunt identificeren, boeiende verhaallijn waar        christelijke retraitelessen op een mooie manier in zijn verwerkt.

+     een boek met meer dan alleen een verhaal, waardevolle spirituele inhoud om iets mee te doen.