Augustusgras, een bijzondere roadtrip

Voor de maand augustus had ik nog een toepasselijke titel op mijn ereader. Eindelijk maakte ik tijd voor Augustusgras, het debuut van Anna Jean Mayhew, verscheen vorig jaar bij Mozaiëk uitgevers. Ik had het veel eerder moeten doen; Wat een mooie gevoelige roman waarin Jubie Watts de lezers mee neemt op een roadtrip van North Carolina dwars door de zuidelijke staten van de VS in de jaren vijftig van de vorige eeuw.

Mayhew_Augustusgras_WT.inddIs opgroeien altijd al een ontdekkingstocht, als lezer merk je haarfijn hoe lastig de wereld er voor Jubie, een dertien jarig meisje in 1954 uitzag. Het gezin Watts leeft in een wereld van luxe dankzij het bedrijf van haar vader die duikplanken maakt, maar er speelt van alles in de familie wat Jubie juist in deze tijd achterkomt. Bijvoorbeeld waarom haar moeder alleen met haar dochters en hun jongste broertje op vakantie gaat, naar hun oom in Florida. Mary, de zwarte huishoudster gaat mee. Voor Jubie is zij veel meer dan een hulp in de huishouding en dan wordt zij geconfronteerd met mensen die zwarten strikte regels en beperkingen op willen leggen.  In die omstandigheden leert Jubie haar eigen hart volgen.

“In augustus 1954 gingen we voor het eerst weg zonder pa en kon Stell het rijbewijs gebruiken waarover ze zo veel ophef had gemaakt. Haar naam Estelle Annette Watts stond erop en verder dat ze blank was, hazelnootbruine ogen en bruin haar had. Haar rijbewijs maakte deze reis anders dan de andere. Normaal gesproken zouden we nooit zijn gestrand in Sally’s Motel Park in Claxton, Georgia, waar we vruchtencake zouden kopen, maar een ongeluk kregen. En Mary zou dan nog bij ons zijn.”

Dit is het begin van Augustusgras en de lezer begrijpt direct dat Jubie veel te vertellen heeft. Ze pakt mij in met haar prettige stijl, ook met onbelangrijke details, die voor een dertienjarige natuurlijk uiterst relevant zijn. Het komt allemaal oprecht en naturel over, waardoor ik tijdens het lezen eigenlijk nergens een kritische noot kan plaatsen. Oké ik mis een roadmap, maar met de smartphone binnen handbereik, is dat zo geregeld.

Routekaart bij Augustusgras
zo krijg je een idee van de afstand die Jubie in 1954 heeft afgelegd.

Anna Jean Mayhem, die zelf in het zuiden van Amerika opgroeide ten tijde van de rassenscheiding weet goed hoe ze de sfeer van haar jeugd in een boek kan vastleggen. Zij kiest er voor om  in hoofdstukken afwissend te schrijven over de ervaringen van Jubie tijdens de reis in een snikhete propvolle auto en de gebeurtenissen in de dagen (jaren) voorafgaand aan de reis bij de familie Watts. Uiteindelijk komt het verhaal bij het dramatische moment in Claxton, maar dat is niet de enige spannende ontwikkeling die Anna Jean Mayhew  in de afloop van het verhaal heeft.

Prachtig, gevoelig, sfeervol, kortom aanrader!

Augustusgras – Anna Jean Mayhew | Uitgeverij Mozaïek (2015) 300 blz.

Disclaimer: van de uitgever heb ik een digitaal leesexemplaar ontvangen, om een recensie voor mijn blog te kunnen schrijven, waarvoor hartelijk dank.