Recensie: Zondagavond

Zondagavond is de vaste avond waarop Robert zijn dochter Freeke ziet. Hij wil haar iets opbiechten, maar juist die avond heeft Freeke andere plannen. Robert besluit daarom een brief te schrijven, alsof hij voelt dat het niet tot morgen kan wachten. Daarna komt Mila langs; het meisje wat Robert in de Tweede Wereldoorlog naar een onderduikadres heeft gebracht.  Zij is als een dochter voor Robert, maar dat zegt niet alles over hun relatie. Die avond vertelt Robert aan Mila wat hij op zijn hart heeft; een bekentenis die verstrekkende gevolgen heeft.

9789025437787-zondagavondVonne van de Meer heeft een talent waardoor haar hoofdpersonen levensecht worden; kwetsbaar, de soms moeizame verhoudingen tot een ander, maar ook hun heimelijke verlangens, geven het verhaal een extra prikkel. Wat zondagavond echt prachtig maakt is het pastorale element. De spirituele ontdekking dat dankbaarheid een ontvanger nodig heeft. Als je dat niet wilt geloven, bewijst Vonne van der Meer dat met de uitwerking van dit verhaal. De lezers die hier niet aan willen, zullen zich in Freeke herkennen, die daar ook moeite mee heeft.

Biecht

Aan het eind van zijn leven, voelt Robert dat hij één geheim van zijn leven moet vertellen. Als je het wegzet tegen een heel leven lijkt het klein.  Toch is de invloed, die het heeft over hoe wij over onszelf denken of hoe het beeld van de ander kan veranderen vertrouwd. Dat er nooit een moment is geweest waarop dit eerder opgebiecht kon worden, laat zien hoe zeer wij soms onze schaamte verstoppen. Ook dit gegeven heeft Vonne tot het einde toe in haar roman verwerkt.

Juist door de emoties waaraan lezers zich kunnen spiegelen, leest dit verhaal vlot, zelfs al wisselt het perspectief. De verteller volgt het meest Freeke of Robert, soms Mila. Tegelijkertijd heeft het verhaal zinnen en scenes die een onvergetelijke indruk achter laten. De verwerking traditionele gebruiken in de katholieke kerk zoals de biecht en het laatste sacrament geven dit boek iets heiligs.

Aanbeveling

Twee keer hoor ik dat Vonne van de Meer haar eigen roman Zondagavond aanbeveelt als zij spreekt op bijeenkomsten met overwegend christelijke lezers. Dit deed zij bijvoorbeeld op de bijeenkomst van het Christelijk Literair Overleg in de boekenweek. Toen  sprak zij over Verboden vruchten in de literatuur. De schrijfster is zelf op latere leeftijd tot geloof gekomen, maar over geloof schrijven is niet vanzelfsprekend:

“Toen ik daarmee begon, wist ik dat ik veel mijn lezers in verlegenheid zou brengen. Niet omdat deze vrucht voor hen verboden was. Maar omdat ze hem domweg niet begeerlijk vonden. Bij het woord ”geloof” zag mijn lezer een vrucht voor zich die te lang op schaal heeft gelegen, een met beurse plekken. Zie dan maar eens zo te schrijven dat hij zijn ongeloof en ongeduld opschort, de vrucht oppakt. Wat voor velen in deze ruimte heel gewoon is, in een brief of toespraak een psalmtekst citeren, was voor mij een waagstuk. Ik herinner me mijn aarzeling toen ik in de roman ”Zondagavond” Psalm 139, tot aan de vervloekingen dan, opnam. Ik wilde niemand bekeren. Ik vroeg de lezer niet zijn tanden in deze vrucht te zetten, maar er alleen maar aan te ruiken. Een vingertop over de schil te laten gaan, en zich misschien, eventueel, af te vragen hoe zeker het was dat hij er nooit, echt nooit, een hapje van zou nemen.”

Ik vind dit een van de mooiste romans die Vonne van de Meer geschreven heeft.

Zondagavond – Vonne van der Meer | Atlas Contact (2009) 168 blz.

Een gedachte over “Recensie: Zondagavond”

1. Wat heb je dat mooi beschreven! Ik heb dit boek zeven jaar geleden gelezen, maar kan me er niets van herinneren *oeps* misschien maar eens herlezen, want ik houd erg van de boeken van Vonne van der Meer.