Recensie: Alles komt goed

Laura wandelt met haar vader langs het kanaal. Hij is geïnteresseerd in de binnenvaartschepen die voorbij varen maar haar boeit het nauwelijks meer. Binnenvaart vindt zij een raar woord. Binnenvaart citaatHaar gevoelens en gedachten gaan op de loop. Ze denkt na over een onderwerp voor haar column over mantelzorg, die ze onder een pseudoniem schrijft. Ze loopt achter met haar bijdrage. De hoofdredacteur, stuurt haar lezersbrief door om haar te motiveren door te gaan. Zij kent hem nog van lang geleden. Ondertussen is het gaan regenen en het schip ‘De Verwachting’ verdwenen. Al in het eerste hoofdstuk van  ‘Alles komt goed’ van Rob van Essen komen veel hints voorbij, die later in de roman terugkomen. Laura springt van de ene gedachte naar de andere en de werkelijkheid wordt vager, waardoor de lezer niet goed weet wat er echt gebeurd.

In het tweede hoofdstuk krijgt Rudolf een telefoontje, dat hij zijn vrouw Laura moet ophalen van het politiebureau, omdat zij haar vader heeft nat laten regenen. Rudolf is er niet helemaal bij met zijn gedachten. Eileen, de receptioniste van het reclamebureau waar hij werkt, het meisje met wie hij een affaire heeft, duwde die ochtend een kussen onder haar trui. Wilde zij nu zeggen dat ze in verwachting was?

9200000061263344Dat is het begin van een bizarre week in Alles komt goed. Werkweek zou ik kunnen zeggen, want er wordt verteld van maandag tot vrijdag. Afwisselend worden Laura en  Rudolf gevolgd. Met dit intro heb ik al duidelijk gemaakt hoe iets in het leven van Laura, namelijk kijken naar een schip met de naam De Verwachting, verwijst naar het leven van Rudolf. Laat ik deze spoiler alvast geven; Rudolf komt Laura niet ophalen bij het politiebureau. In plaats daarvan vliegt zijn auto over de kop. Daarna wandelt hij naar een landhuis, dat hem herinnert aan Woudrust, een gebouw waar hij in zijn jeugd heeft gewoond. Op dat moment weet ik als lezer echt niet meer of Rudolf leeft of in een vreemd hiernamaals zweeft. Hij wordt opgenomen in een woongemeenschap met kinderen en gaat klusjes doen. Laura komt uiteindelijk wel thuis, maar haar dagelijks leven lijkt eveneens in een mist aan haar voorbij te gaan.

Alles komt goed was voor mij een magische leeservaring. Een boek openen en in een andere wereld terecht komen. Eentje waar je zo vanuit het dagelijks leven met een beetje fantasie op heel andere plekken uitkomt. Niet alleen Laura en Rudolf stappen in een rollercoaster van herinneringen door terug te kijken op hun leven, maar al lezend ervaar ik hetzelfde. Kippenvel kreeg ik vooral bij de scene waarin Laura de uitslag van het onderzoek krijgt. Alsof de schrijver mijn herinnering heeft gekaapt:

“Er hing een mist in de kamer die steeds dikker werd en de arts zei alles wat ze van tevoren zelf al had bedacht, alsof ze zijn tekst had geschreven. Ze was dus niet teleurgesteld, ze had het alleen ijskoud gekregen.”

In hun verbeelding beleven ze van alles waardoor ze hun leven proberen te begrijpen en doe ik niet hetzelfde met het lezen van roman? Rob van Essen brengt als schrijver van alles in zijn verhaal waarmee je kunt associëren. Een binnenvaartschip, een internaat (daar deed Woudrust mij aan denken) en het ongewild kinderloos zijn, springen er voor mij persoonlijk uit. Maar ik ben ervan overtuigd dat er zit genoeg in voor andere lezers; jeugdherinneringen, je eerste seksuele ervaring,  liften naar Griekenland, studeren in Amsterdam, muziek maken, iets verzamelen, stoppen met roken voor je gezondheid, mantelzorg, vastlopen in je leven en relaties. Natuurlijk, altijd relaties, hoe die je leven vormen.

Ik heb het boek nog maar één keer gelezen en deed er bijna één maand over. Ik vind dat een compliment voor de schrijver. Mijn leven werd even stilgezet en zo kon ik net als Laura en Rudolf van alles verwerken (volgens mij kan dat in het echt niet in één week). Ik ben ervan overtuigd dat mij bij een tweede lezing nog meer dingen zullen opvallen. De roman zit bomvol met signaalwoorden en trucjes waardoor verbeelding en realiteit moeiteloos in elkaar overlopen. Bij de eerste lezing was ik vooral nieuwsgierig of Laura en Rudolf weer bij elkaar zouden komen. Als ik herlees zou ik het waarom van deze roman beter willen begrijpen.

Alles komt goed – Rob van Essen (2012) | Atlas Contact 382 blz.