Mijn leesweek #1905 Poëzieweek

Deze week, 31 januari is de Poëzieweek gestart met extra aandacht voor het lezen (en schrijven van poëzie) in Nederland en Vlaanderen. Zo zijn er activiteiten in het land, is er aandacht voor de Grote Poëzieprijs, kun je in de bibliotheek poëziekaarten halen (nou ja niet in Rotterdam IJsselmonde) en bij de boekwinkel is er een cadeautje als je voor minstens 12,50 een poëziebundel koopt. Maar welke? Ik ben afgelopen week al begonnen met het lezen van poëzie ter voorbereiding.

Habitus – Radna Fabias

5a83c_9789029523806_cvr-184x222Hoe kies je een poëziebundel? Ellen Deckwitz had het afgelopen week in haar column in het NRC over een poëzielakmoesproef, het eerste gedicht, het laatste gedicht en eentje ergens in de midden. Ik wist dat nog niet. Mijn eerste keuze werd bepaald door de lof van meerdere recensenten, die Habitus van  Radna Fabias de beste poëziebundel van 2018 vinden. Ik heb hem geleend in de bibliotheek. Een mooie cover met een vier open cirkels. Ik zou er zelfs velgen in kunnen zien, het eerste woord van het eerste gedicht ‘wat ik verstopte’. Het gedicht neemt mij mee over 6 bladzijden, waarbij de regels soms links en soms rechts staan, letterlijk een verbeelding van een zoektocht. Het is een opeenstapeling, elke zin herhaalt iets van een vorige en doet mij aan een spelletje denken. Ondertussen trekt het leven op Curaçao aan mij voorbij en vergeet je dat je iets aan het zoeken was (althans ik). De stukjes reisgids vind ik leuk om te lezen, de dichtregel voor vader, helemaal onder aan een lege pagina veelzeggend. Toch merk ik al gauw dat ik niet echt een klik heb met deze gevarieerde poëzie. Het gedicht handoplegging is voor mij (hoewel ik me iets bij de scene in de kerk kan voorstellen, waarbij vrouwen flauwvallen) een echte afknapper. Ik geef de bundel geen echte kans.

Het woedeboek – Roelof ten Napel

9789048845132Nee dan Het woedeboek van Roelof ten Napel. Ik zie dit boek op de longlist van de Poëzieprijs staan. De titel fascineert mij, omdat woede een emotie is, die confronteert. Het maakt mij nieuwsgierig naar waar de gedichten over gaan en wat zal dat doen met mijn beeld over woede. De bundel open ik zonder mij te verdiepen in de dichter of de achterflap te lezen. Een soort blinddate en het eerste gedicht over wolf fascineert mij direct. ‘het hijgen langs zijn tanden | een mechanica van haast | in zijn ledenmaten’

Ik lees het op de dag dat er in de Trouw een groot artikel staat dat de wolf nu in Nederland woont. Het schuurt met de dichtregel ‘een wolf is vooral een belofte’  en ‘kom dan maar, dan maak ik je | dierbaar’ Ik kan niet precies omschrijven wat het eerste gedicht met mij doet. Alsof er twee krachten in zitten; aantrekkingskracht en gevaar. De aantrekkingskracht wint. Ik lees de volgende gedichten, waarbij ik telkens iets herken maar niet volledig kan vatten. De gedichten passen allemaal op één pagina, waardoor ik steeds opnieuw begin en het ritme probeer te pakken. Ik blader verder en zie niet dat er een hele reeks psalmen is opgenomen. Wel de quote van Anne Carson ‘Wil je dat ik iemand anders ben. Ik wil dat je niets bent.’ Daar kan ik even mee vooruit. Ik kom bij de laatste regels

‘je hebt ogen op de letters maar je leest niet, (…)

wanneer heb je het begrepen? dat je durven

vallen moet, geloven

dat je licht bent, licht genoeg,

Dit is poëzie waar ik iets mee kan. Dan kom ik bij de achterkant en kijk in de ogen van Roelof ten Napel. Hij heeft de aanbeveling van Esther Naomi Perquin voor mij niet nodig. Ik wil dit bos ontdekken. Die keuze maak ik zelfs als ik mij realiseer dat Roelof te Napel een andere keuze heeft gemaakt over geloof.  Zijn bundel zou gaan over ‘Wat doe je met de woorden van je voorouders als je breekt met hun gebruiken en tradities en met hun god?’ Slik, ik blijk een bundel in handen te hebben van iemand die al voor de Nashvilleverklaring aan de lijve heeft ervaren hoe de vlag erbij stond. Geen wonder dat er woede is.

Over deze bundel ben ik nog niet uitgesproken. De volgende dag ontdek ik een prachtig gedicht op bladzijde 30.  Nooit eerder heb ik zo’n mooi gedicht  gelezen bij het graf van Lazarus (een bijbelverhaal). Voor mij was het een voltreffer. Vooral dit kennen: ook wat goedkomt doet pijn.

Genadeklap – Willem Jan Otten

genadeklap_5a5f4bf21f6e3Een gedicht bij een bijbelverhaal, dat heeft Willem Jan Otten ook gedaan in zijn bundel Genadeklap. Eveneens op de longlist voor de grote poëzieprijs, maar dan voor mij een vertrouwde naam. Van deze bundel heb ik alleen nog maar het gedeelte na sluitingstijd gelezen. Het gedicht daarbij vertelt een verhaal vanuit het perspectief van een schilderij of beter nog de geschilderde. Het deed mij wel denken aan Specht en zoon, een roman van deze schrijver. Het was voor mij wel even een vraag welk schilderij, maar het heeft genoeg aanwijzingen waarmee je kunt googelen. Het is best bijzonder om te ontdekken hoe zo’n gedicht dan helemaal af is.  Huub Beurskens legt dat in deze blog  veel beter uit dan  ik dat zelf zou kunnen doen. Via google kwam ik bij hem uit. Ik denk dat zijn ervaring in de poëzie mij sowieso nog meer kan leren op dat gebied.

Met Genadeklap en Het woedeboek ga ik komende week verder.

Welke poëziebundel zou jij willen lezen?

Disclaimer alle bundels heb ik geleend in de bibliotheek. Op dit moment is alleen Habitus als ebook te leen.

5 gedachten over “Mijn leesweek #1905 Poëzieweek”

  1. Leuk om jouw ervaringen te lezen. Ik heb bij de bieb zo’n verzamelbundel van de VSB poëzieprijs gereserveerd, die zijn niet dik gezaaid, maar je kunt ze wel krijgen. Daar kan ik dan weer inspiratie uit opdoen en nieuwe dichters ontdekken.
    Verder zou ik nog wel eens een bundel van Alexis de Roode en van Merel Morre willen lezen.

  2. Ik was al geïntrigeerd door de cover toen ik hem op je instagram zag, en nu heb je me ook nieuwsgierig gemaakt naar de inhoud van ‘Woede’. Bedoel je, dat je er nóg eens een blogpost over gaat schrijven ?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.